Zimny prysznic to czynność, która może przynieść ogromne korzyści zarówno dla naszego ciała, jak i umysłu.

Czy zimny prysznic jest zdrowy - zalety i efekty 

Zimny prysznic to naprawdę remedium na lepsze samopoczucie. Stosowany regularnie potrafi przynieść bardzo szybkie efekty. W sieci znajdziemy wiele badań, które udowadniają, że poddawanie naszego ciała działaniu niskich temperatur naprawdę przyspiesza „przerabianie” nadmiernie odłożonej tkanki tłuszczowej. 

Zimny prysznic odpowiedzialny jest także za:

  • poprawę krążenia krwi i limfy - dzięki temu toksyny zostają szybciej usunięte, ciało staje się mniej opuchnięte i lepiej ukrwione, 
  • regenerację komórek po intensywnym dniu czy treningu, 
  • pobudzenie i dodanie energii, dzięki przyspieszonej akcji serca oraz rozszerzeniu układu krwionośnego w okolicach płuc - zimny prysznic zalecany jest także rano, 
  • szybsze krążenie krwi - unikniemy dzięki temu ewentualnego nadciśnienia i zastojów w żyłach, 
  • zmniejszenie ryzyka żylaków, pajączków - pod warunkiem polewania nóg słuchawką prysznicową od stóp do ud,
  • regulowanie systemu odpornościowego,
  • poprawa kondycji włosów i skóry - zimna woda nie wysusza tak bardzo naszych komórek, 
  • zapobieganie uporczywemu zatykaniu się porów, 
  • zmniejszenie nadmiernego pocenia się,
  • poprawia koncentrację i zwiększa naszą determinację do działania.  

Jak brać zimny prysznic?

Podczas wprowadzania zimnych pryszniców w życie oczywiście ważny jest umiar i zachowawczość. Staraj się wdrażać je w swoje nawyki pielęgnacyjne stopniowo. Podczas pierwszych pryszniców rozpoczynaj od ciepłej wody. Dopiero pod koniec prysznica powoli zacznij zmieniać wodę na zimną. Gwałtowne zmiany temperatury nie są najlepszym rozwiązaniem. Na początku nie powinniśmy stać pod zimną wodą dłużej, niż 2 minuty. Podczas zażywania chłodnego prysznica pamiętaj o bardzo głębokich oddechach - mimo wszystko staraj się zrelaksować i odprężyć. 

Jeżeli cierpisz na jakiekolwiek schorzenia związane z układem krwionośnym lub odpornościowym - skonsultuj takie prysznice ze swoim lekarzem. 

Przeczytaj też:

Zimny prysznic po treningu 

Trening równa się sporemu wysiłkowi dla naszych mięśni i ścięgien. Przy bardzo intensywnych ćwiczeniach dochodzi nawet do stanów zapalnych i zakwaszenia organizmu. Jeżeli czujemy, że daliśmy z siebie wszystko na treningu to znak, że powinniśmy zakończyć go chłodną sesją pod prysznicem. Zimna woda pozwoli pozbyć się kwasu mlekowego z naczyń krwionośnych, dzięki czemu zakwasy nie będą nam straszne. Po treningu mogą dokuczać nam też opuchlizny - chłodny prysznic także sobie z nimi poradzi. 

Ile kalorii spala zimny prysznic?

Naukowcy w badaniach dowiedli, że poddawanie ciała niskim temperaturom może przyczynić się do zmniejszania ilości niechcianego tłuszczu. Zimny prysznic może działać odchudzająco jeżeli postawimy na dłuższe prysznice a zimna woda będzie na nas spływać co najmniej 10 minut. Dzięki temu biała tkanka tłuszczowa przekształci się w brunatną, która jest motorem napędowym do metabolizowana energii - czyli spalania kalorii.

Nie możemy zaprzeczyć, że zimny prysznic to samo zdrowie. Jeżeli szukamy alternatywy dla porannej kawy lub potrzebujemy przysłowiowego „kopa” do działania - pod prysznicem wybierzmy niebieską opcję!