Śniadanie bez wątpienia jest bardzo ważnym posiłkiem, bo dostarcza nam energii na cały dzień. Jednak nasz organizm potrzebuje energii nie tylko podczas ruchu w ciągu dnia, ale przez całą dobę. Dlatego duże znaczenie dla naszego organizmu ma kolacja. Ten posiłek jest szczególnie ważny dla dzieci i młodzieży, gdyż wzrost i rozwój najmłodszych jest szczególnie intensywny właśnie w nocy – zaznacza Monika Nowicka, dietetyk kliniczny Be Diet Catering.

Na co zwrócić uwagę w odżywianiu dzieci przed snem?

Kolacja jest na tyle istotnym posiłkiem, że nie powinna składać się z przypadkowych przekąsek, dlatego warto ją zaplanować.

Ostatni posiłek musi być jednocześnie sycący i lekki. Dziecko nie powinno kłaść się ani przejedzone, ani głodne. W przypadku kilkuletnich dzieci kolacja powinna dostarczać około 250-350 kcal, jednak nie jest to regułą i jest zależne od aktualnego apetytu dziecka. Równie ważne jest, aby kolacja dostarczyła maluchowi składników korzystnie wpływających na sen.

- Jednego wieczoru dziecko może mieć duży apetyt i zjeść większy posiłek, a drugiego dnia zje porcję o połowę mniejszą. Nie powinno nas to martwić, ważne natomiast, aby kolacja zawierała węglowodany, które pozytywnie wpływają na jakość snu, a zawarty w nich magnez wyciszy organizm. Ich źródłami są m.in. produkty zbożowe, kasze, płatki owsiane. Za to dodatek jaj, serów czy chudego mięsa dostarczy tryptofanu - aminokwasu, który reguluje cykl dobowy. – dodaje Monika Nowicka.

Jakie dania możemy zaproponować dziecku na kolację?

Poniżej przedstawiamy propozycje przygotowane przez Monikę Nowicką, dietetyczkę Be Diet Catering, specjalizującą się w diecie dedykowanej dla kobiet, a także dla dzieci.

Zdrowa kolacja dla dziecka - kanapki pirata

Składniki:

  • Pasta z czerwonej fasoli
  • Pół szklanki czerwonej fasoli
  • Pół ogórka kiszonego
  • Łyżeczka oliwy
  • Papryka wędzona
  • Kilka czarnych oliwek
  • Papryka
  • Okrągła bułka graham

Sposób przygotowania: Zostawiamy jedną fasolkę do ozdobienia kanapki. Resztę miksujemy z pozostałymi składnikami pasty. Smarujemy nimi przekrojoną na pół bułkę. Z pozostawionej fasolki tworzymy oko pirata. Z połowy i dwóch ćwiartek oliwki tworzymy opaskę na drugie oko. Z cienkiego plasterka papryki robimy mu usta, z grubszych wykrawamy bandankę na głowę pirata.

Zdrowa kolacja dla dziecka - mini-pizza siłacza

Składniki:

  • Bakłażan
  • Sos pomidorowy
  • Pomidor
  • Łyżka koncentratu pomidorowego
  • Odrobina oliwy
  • Pół ząbka czosnku
  • Odrobina soli, pieprzu, słodkiej papryki
  • Twardy ser mozzarella
  • Szpinak
  • Pomidory koktajlowe

Sposób przygotowania: W garnku podduszamy pokrojonego pomidora z czosnkiem i przyprawami. Dodajemy koncentrat pomidorowy i czekamy, aż sos się zagęści. Bakłażana kroimy na 1,5-centymetrowe plastry. Układamy na blaszce i skrapiamy oliwą. Pieczemy przez kilka minut w 200 stopniach. Wyjmujemy z piekarnika i smarujemy plastry sosem, układamy połówki pomidorków i posypujemy startym serem. Wkładamy jeszcze na chwilę do piekarnika, aby ser się stopił. Na koniec przystrajamy listkami szpinaku.

Zdrowa kolacja dla dziecka - kolorowe gniazdka

Składniki:

  • 2 jajka
  • 2 łyżki startego sera cheddar lub mozzarella
  • ¼ szklanki wybranych warzyw np. brokułów lub papryki
  • Pełnoziarniste krakersy
  • Pomidorki koktajlowe

Sposób przygotowania: Mieszamy jajka, ser, pokrojone w kostkę wybrane warzywa. Przekładamy do foremek do połowy ich wysokości i pieczemy przez 15 minut w 180 stopniach. Po wyjęciu na wierzchu układamy połówki pomidorków – ,,jajka w gniazdku’’. Podajemy je maluchowi z pełnoziarnistymi krakersami.

Jak zachęcić dziecko do jedzenia zdrowych posiłków?

- Najlepszym sposobem na zachęcenie dziecka do jedzenia zdrowych posiłków jest dawanie przykładu. Pokażmy dziecku, że odpowiednia zbilansowana dieta to nie tylko zdrowie, ale także przyjemność. Smaczne, ładne, kolorowe i dobrze pachnące posiłki w zdrowym wydaniu na pewno spodobają się najmłodszym. Aby jeszcze bardziej zachęcić dziecko do zdrowego odżywiania możemy zaangażować malucha w proces przygotowania dań, które później zostaną podane do stołu. – dodaje Monika Nowicka.

Autor: Monika Nowicka dietetyk kliniczny w Be Diet Catering, zdrowym cateringu Ewy Chodakowskiej. Specjalizuje się diecie odżywiającej kobiecy organizm, a także w żywieniu osób z zaburzeniami gospodarki węglowodanowej, chorych na cukrzycę typu I i II czy cierpiących na insulinoodporność. Odpowiedzialna za konsultacje z klientami, dzięki którym otrzymują oni zdrową i zbilansowaną dietę dopasowaną do swoich potrzeb oraz spodziewanych efektów. Absolwentka studiów magisterskich na kierunku Dietetyka na poznańskim Uniwersytecie Przyrodniczym oraz licznych kursów z zakresu m.in. dietoterapii w insulinooporności, chorób autoimmunologicznych, nietolerancji pokarmowych, cukrzycy, celiakii, czy żywienia kobiet w ciąży. Jej ogromną pasją jest także żywienie dzieci i młodzieży.