Spis treści:

  1. Ochota na słodycze - przyczyny
  2. Ochota na słodycze - zapobieganie

Ochota na słodycze - przyczyny

Niedobory witamin

W większości przypadków ochota na słodycze jest najczęściej mylona z pragnieniem. Zwłaszcza w okresie letnim, jeżeli nie dostarczamy organizmowi odpowiedniej porcji wody, głód cukrowy bierze górę. Należy pamiętać, aby wypijać co najmniej 1,5 litra wody, do której najlepiej wcisnąć kilka kropel soku z cytryny lub szczyptę soli. Dodatkowo niedobór chromu może skutkować wręcz wilczym apetytem na słodycze. Ten pierwiastek gra główną rolę w metabolizmie cukrów, a jego niedobór prowadzi do zaburzenia. Takie pierwiastki jak cynk i mangan to kluczowe składowe przy metabolizmie glukozy. Dodatkowo cynk odpowiada za gęste i mocne włosy, a jego niedobór prowadzi do ich wypadania. Przy nadmiernej ochocie na słodkie można zauważyć także nasilające problemy z cerą, takie jak trądzik czy wypryski.

Stres oraz podwyższony poziom kortyzolu

Stres to jeden z głównych powodów, który prowadzi do nadmiernego spożywania cukrów. Po stresującej sytuacji organizm szuka "pocieszenia" i najczęściej kończy się to tak zwanym "zajadaniem stresu". Chcąc uniknąć tego nawyku, należy wyciszyć organizm i spróbować sięgać po inne metody - joga, ćwiczenia wysiłkowe czy jazda na rowerze pozwoli zapomnieć o ochocie na słodkie, ponieważ podczas ćwiczeń ruchowych wytwarza się serotonina czyli hormon szczęścia. Podwyższony hormon kortyzolu wywołany stresem powoduje podwyższanie poziomu insuliny, co skutkuje zapotrzebowaniem na cukier.

Ochota na słodycze - zapobieganie

Świeżo wyciskane soki warzywne

Świeżo wyciskany sok, wypity na czczo, potrafi zdziałać cuda! Istotne jest, aby sięgać po te sprawdzone, najlepiej z własnego ogrodu lub w miarę możliwości z certyfikatem ekologicznym. Już po tygodniu stosowania soków wyciskanych zauważysz wyraźną różnicę - brak ochoty na słodkie przekąski oraz zmianę nawyków żywieniowych. Dzięki surowym warzywom w płynnej postaci, dostarczysz witamin i minerałów każdego dnia!. Należy pamiętać, aby podczas komponowania soków, nie łączyć warzyw z owocami, gdyż zawierają inne enzymy, przez co są inaczej trawione. Jedynym dopuszczanym owocem jest jabłko, jeżeli planujesz przygotować sok na bazie buraka, selera czy marchewki.

Zastępstwo białego cukru

Jeżeli nie możesz całkowicie zrezygnować z cukru białego, spróbuj zamienić go na nieco zdrowsze zamienniki. Wybierz miód, ksylitol czy erytrol, który ma znikomą wchłanialność do organizmu. Dobrym nawykiem jest poszukiwanie tych deserów i ciast, które w swoim składzie mają np. mąkę jaglaną zamiast pszennej czy też zwykły tłuszcz mleczny zastąpiony olejem kokosowym. To pozwoli na świadome i stopniowe rezygnowanie z popularnych wafelków, ciast i deserów, które są przyczyną bólów głowy, zmęczenia, a nawet depresji!