Spis treści:

  1. Ochota na słodycze - przyczyny
  2. Ochota na słodycze - zapobieganie

Ochota na słodycze - przyczyny

Niedobory witamin

W większości przypadków ochota na słodycze jest najczęściej mylona z pragnieniem. Zwłaszcza w okresie letnim, jeżeli nie dostarczamy organizmowi odpowiedniej porcji wody, głód cukrowy bierze górę. Należy pamiętać, aby wypijać co najmniej 1,5 litra wody, do której najlepiej wcisnąć kilka kropel soku z cytryny lub szczyptę soli. Dodatkowo niedobór chromu może skutkować wręcz wilczym apetytem na słodycze. Ten pierwiastek gra główną rolę w metabolizmie cukrów, a jego niedobór prowadzi do zaburzenia. Takie pierwiastki jak cynk i mangan to kluczowe składowe przy metabolizmie glukozy. Dodatkowo cynk odpowiada za gęste i mocne włosy, a jego niedobór prowadzi do ich wypadania. Przy nadmiernej ochocie na słodkie można zauważyć także nasilające problemy z cerą, takie jak trądzik czy wypryski.

Stres oraz podwyższony poziom kortyzolu

Stres to jeden z głównych powodów, który prowadzi do nadmiernego spożywania cukrów. Po stresującej sytuacji organizm szuka "pocieszenia" i najczęściej kończy się to tak zwanym "zajadaniem stresu". Chcąc uniknąć tego nawyku, należy wyciszyć organizm i spróbować sięgać po inne metody - joga, ćwiczenia wysiłkowe czy jazda na rowerze pozwoli zapomnieć o ochocie na słodkie, ponieważ podczas ćwiczeń ruchowych wytwarza się serotonina czyli hormon szczęścia. Podwyższony hormon kortyzolu wywołany stresem powoduje podwyższanie poziomu insuliny, co skutkuje zapotrzebowaniem na cukier.

Ochota na słodycze - zapobieganie

Świeżo wyciskane soki warzywne

Świeżo wyciskany sok, wypity na czczo, potrafi zdziałać cuda! Istotne jest, aby sięgać po te sprawdzone, najlepiej z własnego ogrodu lub w miarę możliwości z certyfikatem ekologicznym. Już po tygodniu stosowania soków wyciskanych zauważysz wyraźną różnicę - brak ochoty na słodkie przekąski oraz zmianę nawyków żywieniowych. Dzięki surowym warzywom w płynnej postaci, dostarczysz witamin i minerałów każdego dnia!. Należy pamiętać, aby podczas komponowania soków, nie łączyć warzyw z owocami, gdyż zawierają inne enzymy, przez co są inaczej trawione. Jedynym dopuszczanym owocem jest jabłko, jeżeli planujesz przygotować sok na bazie buraka, selera czy marchewki.

Zobacz również:

Zastępstwo białego cukru

Jeżeli nie możesz całkowicie zrezygnować z cukru białego, spróbuj zamienić go na nieco zdrowsze zamienniki. Wybierz miód, ksylitol czy erytrol, który ma znikomą wchłanialność do organizmu. Dobrym nawykiem jest poszukiwanie tych deserów i ciast, które w swoim składzie mają np. mąkę jaglaną zamiast pszennej czy też zwykły tłuszcz mleczny zastąpiony olejem kokosowym. To pozwoli na świadome i stopniowe rezygnowanie z popularnych wafelków, ciast i deserów, które są przyczyną bólów głowy, zmęczenia, a nawet depresji!