Początkowo witamina D kojarzona była jedynie z dobroczynnym wpływem na układ kostny. Z czasem okazało się, że jest ona potrzebna w niemal każdej komórce organizmu. Nic więc dziwnego, że jest aż tak cenna dla naszego organizmu!

Witamina D – na co ma wpływ?

Witamina D często nazywana jest witaminą słońca, ponieważ wytwarza się z cholesterolu, gdy ciało zostaje wystawione na ekspozycję słoneczną. Jest niezwykle ważna, ponieważ jest obecna w praktycznie każdej komórce organizmu i bierze udział w wielu istotnych procesach. Gdzie możemy ją znaleźć i na co ma szczególny wpływ?

Wzmacnia odporność: witamina D wygasza stany zapalne i podwyższa poziom ważnych składowych układu odpornościowego – limfocytów T, dzięki czemu jesteśmy mniej podatni na infekcje

Chroni układ kostny: witamina D bierze udział w regulacji gospodarki wapniowo–fosforanowej, dzięki czemu zapobiega demineralizacji kości i oddala rozwój osteoporozy. 

Reguluje pracę serca: oraz ma wpływ na pracę naczyń krwionośnych, dzięki czemu może chronić przed chorobami układu krążenia. 

Chroni przed cukrzycą: witamina D zmniejsza ryzyko rozwoju cukrzycy. 

Działa przeciwnowotworowo: witamina D pobudza układ odpornościowy do zwalczania ognisk nowotworowych, a także mniejsza ryzyko występowania nowotworów o większej agresywności.   

Witamina D a Covid-19

Według najnowszych badań immunologów witamina D ma działanie immunomodulujące, co oznacza, że może pobudzać lub hamować reakcję układu odpornościowego. Aktywna forma witaminy D może działać przeciwzapalnie, co oznacza, że może łagodzić reakcje organizmu na Covid-19.

Przeczytaj: Witamina D – 4 fakty, które Cię zaskoczą

Witamina D – dlaczego musimy ją uzupełniać?

Niedobór witaminy D jest powszechny i bardzo często spotykany. Wśród Polaków problem ten może dotykać nawet 90% dorosłych. Obecnie niedobór witaminy D związany jest z szeregiem schorzeń, na przykład z:

  • cukrzycą,
  • chorobami sercowo-naczyniowymi,
  • nowotworami,
  • gorszym samopoczuciem i sezonową depresją,
  • częstymi infekcjami.

To właśnie dlatego tak ważne jest suplementowanie witaminy D i pamiętanie o ekspozycji na słońce, gdy istnieje taka możliwość.

Witamina D – kiedy mówimy o niedoborze? 

Skoro średnio 90% Polaków cierpi na niedobór witaminy D w organizmie, warto zastanowić się z czego on wynika i czym się charakteryzuje. Istotnym czynnikiem wpływającym na niedobór witaminy słońca jest szerokość geograficzna w której się znajdujemy. Aby dostarczyć odpowiednią ilość witaminy D, powinniśmy od maja do kwietnia przebywać na zewnątrz między godziną 10 a 15 przez co najmniej 15 minut dziennie, odsłaniając na działanie promieni słonecznych minimum 20 proc. powierzchni ciała. Doskonale jednak wiemy, że ciężko o bezchmurne i słoneczne niebo, a także o temperaturę na tyle wysoką, abyśmy mogli przebywać na zewnątrz w krótkim rękawku i krótkich spodenkach. Dodatkowo witaminę D ciężko uzupełnić samą żywnością, co negatywnie wpływa na jej poziom w naszym organizmie.

Jak objawia się niedobór witaminy D? Możemy odczuwać przewlekłe zmęczenie, bóle kostne i mięśniowe, jesteśmy drażliwi, mamy obniżony nastrój i jesteśmy bardziej podatni na sezonową depresję.

Witamina D – jak ją dawkować?

Aby poziom witaminy D w organizmie nie był zbyt niski powinniśmy ją suplementować. Jest to szczególnie ważne od września do kwietnia, jednak warto pamiętać o niej przez cały rok. Dużą rolę odgrywa to, w jaki sposób ją przyjmujemy. Najlepiej przyjmować ją w trakcie posiłku, ponieważ witamina D najlepiej wchłania się, gdy spożywamy ją z tłuszczami. Możemy wybrać witaminę D w kapsułkach, tabletkach lub w kroplach. Dawki witaminy D zależą od wieku, a także wagi ciała. Średnio osoby dorosłe powinny przyjmować od 800 do 2000 IU witaminy D na dobę. Osoby starsze, które przekroczyły 75. rok życia powinny suplementować większe dawki witaminy D – od 2000 do 4000 IU. Dzieci powinny przyjmować mniejsze dawki, a kobiety karmiące i w ciąży większe. Warto zapoznać się z ulotką lub skonsultować się z lekarzem w celu dobrania odpowiedniej dawki.

Witamina D – gdzie szukać jej w naturze?

Witaminę D możemy znaleźć w produktach pochodzenia zwierzęcego. Do najbogatszych źródeł witaminy D należą: węgorz, śledź w oleju, pieczony łosoś, sardynki, grzyby shitake, żółtko jaj, dorsz, ser żółty oraz krowie mleko. Pamiętajmy jednak, że produkty w których znajdziemy witaminę D nie są wystarczające, aby uzupełnić jej dzienną dawkę w naszym organizmie.

Witamina D – jak rozpoznać jej nadmiar?

Dlaczego tak ważne jest dobre dobranie dawki witaminy D? Ponieważ możemy ją przedawkować! Witamina D₃, podobnie jak witaminy A, D, E i K, jest witaminą rozpuszczalną w tłuszczach, przez co inaczej rozkłada się w organizmie. Jej nadmiar może być szkodliwy i najczęściej objawia się jako mdłości, wymioty, biegunka lub zaparcia, bóle głowy, osłabienie, brak apetytu oraz odkładanie się wapnia w np. w nerkach. 

Sprawdź też: