Moda na diety roślinne nie przemija. To zdrowe podejście do żywienia jest proekologiczne oraz co najważniejsze bardzo zdrowe dla naszego organizmu!

Wegetarianizm a weganizm

Weganizm to rodzaj diety, w której spożywane są jedynie produkty pochodzenia roślinnego. Oprócz warzyw i owoców w diecie wegańskiej znajdziemy także:


  • ryż,
  • proso, pszenicę i żyto,
  • owies.

Dodatki do posiłków stanowią przeróżne orzechy i bakalie, grzyby, roślinne mleka oraz wyroby mleczne (np. jogurt kokosowy), a także tofu. Weganie z powodzeniem (chociaż nie są to najlepsze produkty w diecie) mogą spożywać cukier, kawę oraz herbatę. Niektórzy weganie akceptują także w posiłkach miód (choć jest to produkt sporny). 
Weganie starają się także spożywać pokarmy na surowo, jak najmniej obrabiając je termicznie. Dzięki temu dostarczają w diecie o wiele więcej witamin i składników mineralnych. 

Przeczytaj też: 5 smacznych pomysłów na bezglutenowe musli ->>

Czego nie jedzą weganie?

Każdy weganin wyklucza dość sporo żywności ze swojej diety. Opiera się to na zasadzie, że weganie nie spożywają nic, co ma pochodzenie zwierzęce. Mowa tu o:

  • każdym rodzaju mięsa (bez wyjątków),
  • owocach morza i rybach, 
  • mleku i produktach mlecznych (w tym jogurty, twarogi, maślanki, kefiry, sery),
  • jajkach (o ich zamiennikach przeczytasz tutaj),
  • wszystkich gotowych produktach, które w swoim składzie posiadają wieprzową żelatynę, 
  • miodzie (choć to produkt, który jest dopuszczany w diecie przez niektórych wegan).

Czy dieta wegańska jest zdrowa?

Nie można jednoznacznie stwierdzić, czy każda dieta wegańska jest zdrowa. Wszystko zależy od tego, w jaki sposób ją stosujemy. Prawidłowo skomponowana dieta wegańska pozwoli zmniejszyć ryzyko pojawienia się między innymi:

  • cukrzycy, 
  • otyłości, 
  • nadciśnienia, 
  • zaparć i hemoroidów,
  • problemów z układem krążenia. 

Pamiętajmy jednak, że nierozważne stosowanie diety wegańskiej i niepoprawnie dobrane posiłki mogą przysporzyć nam wielu problemów zdrowotnych. Przede wszystkim powinniśmy uważać na odpowiednią ilość białka w diecie, uzupełnianie witaminy D oraz B12, a także wapnia i żelaza. Niezbyt wartościowe posiłki w diecie mogą skutkować:
anemią, 

  • osteoporozą i krzywicą,
  • problemami z tarczycą,
  • zaburzeniami miesiączki,
  • problemami jelitowymi - częstym występowaniem biegunek.

Weganizm - jak zacząć?

Przede wszystkimpowoli! Przejście na dietę wegańską to żywieniowy skok na głęboką wodę. Dlatego konieczne jest stopniowe przyzwyczajanie naszego organizmu do zmian w diecie. Zacznij powoli zmniejszać ilość mięsa oraz białka pochodzenia zwierzęcego w diecie. Wprowadzaj coraz więcej warzyw i owoców. Smażenie i duszenie zamień na gotowanie na parze oraz przygotowywanie posiłków na surowo. Te stopniowe zmiany w końcu spowodują, że stosowana dieta stanie się w pełni wegańska!