Warzywa poddawane wysokim temperaturom często tracą swoje wspaniałe właściwości odżywcze. Możesz tego uniknąć, zajadając je bez gotowania. 

Warzywa na surowo - popularny trend

Moda na surowe warzywa nie stała się jedną z kolejnych, popularnych, bezsensownych diet. Surowe warzywa to o wiele lepsze źródło składników odżywczych, których pozbywamy się gotując je we wrzącej wodzie. Wersja na surowo jest dla naszego organizmu o wiele bardziej cenna. Oczywiście, nie wszystkie warzywa w surowej postaci nadają się do zjedzenia, jednak wiele z nich możemy chrupać tak samo, jak marchewkę czy paprykę! 

Warzywa na surowo - które z nich możemy jeść?

Brokuły

O właściwościach tego zielonego warzywa można rozpisywać się w nieskończoność - więcej na ten temat przeczytacie tutaj. Naukowcy i technolodzy żywności są jednak zgodni, że gotowanie brokuła w wysokich temperaturach pozbawia warzywo drogocennych właściwości zdrowotnych. Dlatego brokuł powinnyśmy zajadać głównie w surowej odsłonie. 

Kalafiory

Biała odmiana warzywa, podobna do brokuła tak samo gubi swoje wspaniałe korzyści podczas bulgotania wrzątku. Kwiatki kalafiora są doskonałym wypełnieniem wszelkich sałatek. Sprawdzają się też jako przekąska do pracy, czy na wieczór ze znajomymi. Doskonale chrupie i ma świetną strukturę. Surowy kalafior wspomaga żołądek, któremu dolegają wrzody, jest także dobrym wyborem do zajadania przez cukrzyków. Kalafior, tak jak i brokuł w wersji surowej posiadają sulforanfan, czyli przeciwutleniacz mający antynowotworowe działanie. 

Kiszonki

Kiszone warzywa to nieocenione źródło wartości odżywczych. O ich zaletach więcej piszemy tutaj. Są zbawienne dla naszej flory bakteryjnej i kondycji przewodu pokarmowego. Choć kiszona kapusta, czy wspaniała zupa ogórkowa także smakują wyśmienicie - wysoka temperatura potrafi wyjałowić je z najważniejszych wartości. Polecamy przygotowywanie lekkich surówek, idealnych jako element letniego obiadu. 

Korzeń pietruszki 

Komu z nas nie zdarza się chrupać marchewek? Dlaczego więc nie spróbujemy czasem urozmaicić posiłek, dodając do niego surowego korzenia pietruszki. Idealnie skomponuje się z przeróżnymi dipami, pastami i hummusami. Gotowany korzeń pietruszki nie jest ulubionym warzywem, najczęściej przez obróbkę termiczną traci smak i staje się mdły. Jeżeli doskwierają nam problemy z nerkami, pietruszka wspomoże układ moczowy swoimi właściwościami moczopędnymi. 

Jarmuż 

Jarmuż to warzywo, które w dalszym ciągu utrzymuje swoją popularność. Jest skarbnicą witaminy K i C oraz minerałów, jak wapń czy potas. Posiada także udowodnione naukowo działanie przeciwnowotworowe. Oczywiście, wszystkie te właściwości zachowuje w swojej surowej formie. Starajmy się więc nie blanszować go, ani piec (choć po obróbce termicznej także jest pyszny!). Polecamy dodawanie liści jarmużu do koktajli i soków. Jarmuż jest idealnym zamiennikiem sałat, doskonale sprawdzi się na kanapce! 

Cukinia

Jedzenie cukinii na surowo nie jest oczywiste dla wszystkich. A jednak, bo cukinia, zwłaszcza młoda i świeża jest pyszna także bez wcześniejszego gotowania! Cukinia to warzywo idealne: chrupiące, zdrowe, smaczne i bardzo lekkostrawne. Nie bez powodu zaleca się podawanie cukinii maluszkom, które zaczynają zajadać pierwsze pokarmy w życiu. Cukinia ma w sobie solidny ładunek witamin (np. witamina A) i mikroelementów, w tym beta karotenu, który wesprze nasz wzrok, skórę oraz zatrzyma starzenie! :) Idealnym sposobem na zajadanie surowej cukinii jest przygotowanie z niej “makaronu”. 

W jaki sposób? Wystarczy, że zaopatrzysz się w obieraczkę do warzyw i poszatkujesz nią wzdłuż cukinie. Paseczki, które powstaną można przyprawić świeżym pieprzem i solą, dodać pomidorków koktajlowych, kawałki smażonego kurczaka (lub tofu) i orzeszki nerkowca - uczta gwarantowana!

Surowe warzywa to doskonałe źródło witamin i minerałów, które ulatniają się z nich podczas gotowania. Warzywa w wersji raw będą zawsze świetnym wyborem!