Szczaw znany przede wszystkim dzięki zupie szczawiowej wykorzystywany jest nie tylko w kuchni. Od wieków zielarze także go wykorzystują, ponieważ szczaw ma liczne właściwości zdrowotne. Sprawdź jakie!

Szczaw – jak wygląda i gdzie można go znaleźć

Szczaw ma aż 200 odmian, jednak do tych jadalnych należy szczaw zwyczajny, tarczolistny i ogrodowy. W Polsce rośnie na łąkach, w ogrodach i przy brzegach wód. Roślinę poznamy po podłużnych jadalnych listkach i czerwonych kwiatkach. Szczaw ma wyrazisty, kwaśny szczaw i niezliczone właściwości.

Szczaw – właściwości

Właściwości szczawiu mogą pomóc i przy dolegliwościach pokarmowych i przy obrzękach i stłuczeniach. O właściwościach szczawiu wiedzieli już starożytni lekarze, który wykorzystywali wyciągi ze szczawiu na przeróżne dolegliwości. Szczaw zawiera wiele witamin i minerałów (m.in. żelazo, potas, wapń, krzem i magnez). Jakie dolegliwości wyleczy szczaw?

Szczaw na niestrawności

Szczaw jako lek na niestrawności używano już w starożytnym Egipcie – i słusznie! Szczaw zawiera beta-karoten, witaminę A, B2, B6, C i kwas foliowy, dlatego idealnie sprawdzi się w walce z problemami żołądkowymi.

Szczaw zapobiega anemii

Szczaw zawiera wysoki poziom żelaza, dlatego można i zaleca się spożywanie go przy walce z anemią. Co więcej szczaw poprawia wzrost włosów i polepsza dotlenienie organizmu.

Szczaw wspiera odporność

Jeżeli szukacie naturalnego źródła witaminy C, to musicie sięgnąć po szczaw. Roślina wspiera odporność, spowalnia procesy starzenia organizmu i działa przeciwbólowo.

Szczaw poprawia wygląd skóry

Witaminy A i C zawarte w szczawie pomagają w leczeniu chorób skóry. Można używać go w walce z suchością skóry, grzybicą i wysypką. Szczaw stosowany zewnętrznie poradzi sobie z wysypką, obrzękami, stłuczeniami i podrażnieniami skóry.

Szczaw poprawia wzrok

Szczaw poprawia wzrok oraz hamuje proces zwyrodnienia plamki żółtej. Beta-karoten, który także znajdziemy w szczawiu, polepszy ogólną kondycję naszych oczu.

Szczaw na trawienie

Szczaw zawiera błonnik, który ma wpływ na trawienie, a witaminy z grupy B zapewniają nam prawidłową pracę układu nerwowego. Co więcej, szczaw stosowany jest przy chorobach nerek.

Jak przechowywać szczaw?

Szczaw najpierw trzeba znaleźć i zebrać. Można wykorzystać go na świeżo lub przygotować w słoikach na chłodniejsze miesiące.

Aby to zrobić, potrzebujemy słoika, soli oraz garnek.

Najpierw myjemy i szatkujemy świeży szczaw. Następnie solimy go i gotujemy w garnku. Tak przetworzone listki przekładamy do wyparzonych słoików i szczelnie je zamykamy. Pasteryzowany szczaw trzeba przechowywać w chłodnym miejscu.

Jeżeli nie chcemy pasteryzować szczawiu, możemy go zamrozić. Wystarczy umyć go, pokroić i osuszyć. Tak przygotowane listki wystarczy przełożyć do foliowych torebek i włożyć do zamrażalnika.

Szczaw – jak go jeść?

Szczaw można jeść na kilka sposobów. Najpopularniejszym daniem z dodatkiem szczawiu jest zupa. Przepis na nią znajdziecie tutaj.

Można także przygotować dowolną sałatkę z dodatkiem młodych liści szczawiu.

Jeżeli smak szczawiu niezbyt nam odpowiada, wtedy warto sięgnąć po ziołową herbatę z dodatkiem szczawiu.