Ksylitol

Ksylitol zwany jest również cukrem brzozowym, ponieważ najczęściej pozyskuje się go właśnie z brzozy. Pochodzi z Finlandii i został odkryty pod koniec XIX wieku. Organizm ludzki przyswaja go bardzo powoli, dlatego ma indeks glikemiczny ponad 10 razy mniejszy od sacharozy i może być bezpiecznie stosowany przez cukrzyków. Jednak u wielu osób wywołuje efekt przeczyszczający (zalecana dzienna dawka to 15 g, czyli 3 małe łyżeczki) i z tego względu nie jest zalecany dla dzieci poniżej 3 roku życia. Do diety powinno się go wprowadzać powoli, w małych ilościach, by stopniowo przyzwyczajać do niego organizm. Ksylitol jest nieco mniej słodki od cukru – 1 czubata łyżeczka ksylitolu odpowiada jednej standardowej łyżeczce cukru.

Stewia

Stewia swój słodki smak zawdzięcza glikozydom stewiolowym, które są 300-krotnie słodsze od cukru. Nie są przyswajalne przez organizm, dlatego nie zawierają kalorii. Stewia od 1500 lat jest używana przez Indian w Ameryce Południowej. Jej indeks glikemiczny to 3, dzięki czemu mogą ją bezpiecznie stosować diabetycy. Niektórzy zarzucają jej goryczkowy posmak. – Smak słodzika na bazie stewii to kwestia składu produktu. Warto szukać takich, w których posmak stewii jest balansowany, np. erytrytolem - mówi Beata Straszewska, właścicielka sklepu Stewiarnia.pl i propagatorka zdrowych zamienników cukru.

Stewia występuje pod różnymi postaciami, wygodnymi do używania w kuchni – płynnej, w tabletkach i w kryształkach. Ta w tabletkach świetnie nadaje się do słodzenia napojów – szybko się rozpuszcza, a jedna tabletka równa jest jednej łyżeczce cukru. Wersja w kryształkach 1:1 poziomem słodkości odpowiada cukrowi. Najbardziej polecana jest do pieczenia i gotowania. Można przyrządzić dzięki niej wypieki, przetwory, naleśniki. Bez obaw można piec z nią w wysokich temperaturach – nie zgorzknieje tak, jak inne, sztuczne słodziki, nawet w 200 stopniach Celsjusza. Z kolei stewia w płynie najlepiej sprawdzi się przy posiłkach o płynnej i półpłynnej konsystencji: jogurcie, kakao, budyniu, bitej śmietanie, cieście na placki, deserach czy sosach.

Tagatoza

Tagatoza, choć najkrócej obecna na polskim rynku, zdołała już zyskać grono zwolenników. Substancję tę odkryto pod koniec lat 60-tych ubiegłego wieku: naukowcy dostrzegli, że tagatoza przywraca właściwy skład flory bakteryjnej przewodu pokarmowego i została zastosowana w leczeniu chorych na raka jelit. Prędko okazało się, że to nie koniec jej zalet: smakuje niemal identycznie jak cukier, ma prawie trzy razy mniej kalorii od cukru (1,5 kcal/g, gdy cukier ma 4 kcal/g) i niski indeks glikemiczny (IG 7,5). Dzięki temu polecana jest w diabetykom i osobom będącym na diecie. –Tagatoza, w przeciwieństwie do innych słodzików pochodzenia naturalnego, karmelizuje się i fermentuje, dzięki czemu ma najszersze zastosowanie w kuchni. Można na niej upiec np. ciasto drożdżowe, zrobić crème brulee, czy karmel – dodaje Beata Straszewska. Tagatoza w tabletkach odpowiada płaskiej łyżeczce cukru, w kostce – jednej standardowej łyżeczce, natomiast tagatozę w kryształkach powinno się dodawać w porcji odpowiadającej połowie porcji cukru potrzebnego do osłodzenia potrawy.

Erytrytol

Erytrytol w naturze występuje w owocach, np. melonach, gruszkach, winogronach, a także w kukurydzy. Ma najniższy indeks glikemiczny spośród pozostałych słodzików naturalnego pochodzenia: 1, a 100 g erytrytolu to jedyne 20 kcal. To połączenie cech sprawia, że potrawy i desery przyrządzane z jego zastosowaniem są bezpieczne dla diabetyków i osób, którym zależy na zredukowaniu kaloryczności posiłków. Erytrytol jest mniej słodki od sacharozy, a jego pozyskanie jest kosztowne, więc producenci zdrowej żywności często łączą go z glikozydami stewiolowymi. Dzięki temu uzyskują słodycz niemal identyczną z cukrem (dawkowanie jak w przypadku cukru), a indeks glikemiczny niższy niż w słodzikach z samej stewii. Erytrytol w wyglądzie niemal do złudzenia przypomina cukier i jego rozpuszczalność jest taka sama, jak w przypadku sacharozy.

Zamienniki cukru - porównanie

zamienniki-cukru

 

Zobacz też:

 

10 zamienników cukru >>>

5 sposobów by wyłączyć z diety cukier - nawet jeśli kochasz słodycze >>>