Trzeba wyraźnie zaznaczyć, że w przypadku większości zdrowych osób spożycie umiarkowanych ilości kawy nie stwarza żadnych negatywnych skutków. Problem zaczyna się dopiero, gdy dzienna dawka dostarczanej wraz z naparem kofeiny przekracza ilość określaną jako bezpieczną. Należy też wyraźnie podkreślić, że z picia kawy powinny całkowicie zrezygnować osoby cierpiące na choroby układu trawiennego i/lub sercowo-naczyniowego. W ich przypadku nie ma mowy o jakichkolwiek pozytywnych skutkach spożywania tego napoju. 

Pozytywne skutki picia kawy

Skutki picia kawy są na tyle pozytywne, że większość osób nie wyobraża sobie dnia bez tego rytuału. Nie chodzi tu wyłącznie o uczucie pobudzenia, choć i o tym należy wspomnieć. 

Kawa pobudza

Wysoka zawartość kofeiny sprawia, że kawa jest napojem wybitnie pobudzającym. Substancja ta doprowadza do zwiększonego wydzielania dopaminy i adrenaliny, co nie pozostaje bez wpływu na ośrodek oddechowy, korę mózgową i ośrodki podkorowe.

 

Kawa przyspiesza metabolizm

Kawa wywiera korzystny wpływ na metabolizm i usprawnia perystaltykę jelit. Wszystko to sprawia, że kalorie są spalane efektywniej, a odkładanie tkanki tłuszczowej ulega redukcji. Można zatem powiedzieć, że kawa uczestniczy w procesie odchudzania (nie należy jednak traktować tego napoju jako cudownego środka na spalanie tkanki tłuszczowej, a jedynie jako element wspomagający).

Kawa zawiera cenne antyoksydanty

W kawie zawarte są znaczne ilości przeciwutleniaczy przede wszystkim aldehydu hydrocynamonowego i polifenoli. Te dobroczynne substancje w znacznym stopniu spowalniają procesy starzenia się komórek, powstrzymując inicjowany przez wolne rodniki proces ich utleniania. Szacuje się, że aż 79 proc. antyoksydantów dostarczamy właśnie poprzez picie kawy.

Kawa zmniejsza ryzyko wystąpienia wielu chorób

To właśnie ze względu na zawartość antyoksydantów kawa pełni istotną rolę w profilaktyce wielu schorzeń. Wolne rodniki wywołują stres oksydacyjny, który może być przyczyną wystąpienia chorób nowotworowych,  choroby Alzheimera, choroby Parkinsona, cukrzycy typu 2 i wielu innych.  

Kawa poprawia nastrój

Badania przeprowadzone przez naukowców z Uniwersytetu w Harwardzie dowiodły, że regularne picie kawy w istotny sposób zmniejsza prawdopodobieństwo wystąpienia depresji i nerwicy, ogranicza stany lękowe i napady paniki. Wynika to z faktu, że kofeina stymuluje produkcję dopaminy, serotoniny i noradrenaliny. 

Negatywne skutki picia kawy

 O ile kawa wypijana w umiarkowanych ilościach ma niezwykle pozytywny wpływ na organizm, to należy wyraźnie podkreślić, że skutki picia kawy w nadmiarze mogą okazać się wyjątkowo negatywne. Trzeba pamiętać, aby pić kawę z umiarem.

Kawa uzależnia?

Uzależnienie od kofeiny to nie mit. Regularne picie nadmiernych ilości kawy może nieść ze sobą takie same skutki co przesadzanie z alkoholem, palenie tytoniu czy zażywanie narkotyków. Wynika to z faktu, że kofeina jest substancją o działaniu psychoaktywnym. Osoby uzależnione nie potrafią obejść się bez kawy, a jej brak powoduje u nich szereg nieprzyjemnych objawów, jak wzmożona potliwość czy zdenerwowanie.

Kawa zwiększa wydzielanie kortyzolu

Dowiedziono, że regularne przyjmowanie kofeiny doprowadza do zwiększenia stężenia hormonu stresu we krwi, co przyczynia się do wzrostu obciążenia nadnerczy i pośrednio także do zwiększenia poziomu glukozy we krwi.

Kawa negatywnie wpływa na układ trawienny

Spożywanie nadmiernych ilości kawy działa drażniąco na ściany przewodu pokarmowego. Szczególnie mocno odczuwalne są skutki picia kawy na pusty żołądek. 

Nadmierne picie kawy – TEST

Ile kawy to zbyt dużo? Najlepszym doradcą w tej kwestii jest twój organizm, który poinformuje cię o tym, że przesadzasz z ilością wypijanego naparu. Trzeba tylko wiedzieć na co zwrócić uwagę. Rozwiąż przygotowany przez nas test i sprawdź czy odczuwasz skutki nadmiernego picia kawy.

1. Jaką kawę pijesz najczęściej?

a) mieloną

b) rozpuszczalną

2. Ile filiżanek kawy wypijasz w ciągu dnia?

a) 1

b) 2-3

c) 4-5

3. Jak często doskwierają ci skurcze?

a) ten problem mnie nie dotyczy

b) raczej rzadko

c) raczej często

4. Jak często odczuwasz nadmierną nerwowość i pobudzenie?

a) ten problem mnie nie dotyczy

b) raczej rzadko

c) raczej często

5. Czy uskarżasz się na problemy z zasypianiem?

a) ten problem mnie nie dotyczy

b) raczej rzadko

c) raczej często

6. Czy ostatnio zaobserwowałeś pogorszenie kondycji cery i włosów?

a) nie

b) tak, ale w niewielkim stopniu

c) tak, kondycja mojej cery i włosów znacząco się pogorszyła

7. Czy uskarżasz się na ból głowy i na nieprzyjemne uczucie ucisku w głowie?

a) nie

b) tak, występują u mnie takie objawy

8. Czy odczuwasz zawroty głowy?

a) nie

b) tak, występują u mnie takie objawy

9. Czy uskarżasz się na uczucie duszności?

a) nie

b) tak, występują u mnie takie objawy

10. Czy uskarżasz się na uczucie łomotania serca i na ucisk w klatce piersiowej?

a) nie

b) tak, występują u mnie takie objawy

Jak interpretować wyniki testu?

Pierwsze dwa pytania pozwalają ocenić ilość kofeiny, jaką każdego dnia dostarczasz do organizmu. Napój przygotowany z dwóch łyżeczek kawy rozpuszczalnej zawiera ok. 70 mg tej substancji, z kolei napar przygotowany z 2 łyżeczek kawy mielonej to aż 120 mg kofeiny. Przyjmując, że nie należy przekraczać dawki wynoszącej ok. 300 mg:

pyt. 1, odp. a, pyt. 2, odp. b: prawdopodobnie pijesz za dużo kawy,

pyt 1, odp. b, pyt. 2, odp. c: jw.

Indywidualna tolerancja na działanie kofeiny może się jednak różnić, więc aby móc stwierdzić, czy rzeczywiście pijesz za dużo kawy, trzeba przyjrzeć się kolejnym odpowiedziom:

pyt. 3-10, odp. a: najprawdopodobniej wszystko jest w porządku,

pyt. 3-6, odp. b; pyt. 7-10, odp. a: odczuwasz już pierwsze skutki nadmiernego picia kawy, ogranicz liczbę wypijanych filiżanek do jednej dziennie, a jeżeli objawy nie ustąpią w ciągu maks. 7 dni - udaj się do lekarza.

pyt. 3-6, odp. c; pyt 7-10, odp. b: odczuwasz poważne skutki nadmiernego picia kawy i musisz ją całkowicie odstawić, nie zwlekaj z wizytą u lekarza.