Selen - właściwości pierwiastka

Selen przez wiele lat nie był dość docenianym składnikiem. Jego śladowe ilości w przyrodzie spychały go na boczny tor i nie budziły zainteresowania naukowców. Dopiero w XX wieku rozwój technologii pozwolił na dokładne zbadanie pierwiastka - jak się okazało, bardzo cennego dla naszych organizmów. Selen reguluje pracę enzymów, chroni nasze komórki przed atakami wolnych rodników i szkodliwych toksyn. Osoby z problemami tarczycowymi na pewno dobrze znają produkty bogate w selen - wspomaga on jej poprawne funkcjonowanie. Selen okaże się sprzymierzeńcem także dla osób cierpiących na reumatoidalne zapalenie stawów. Jest również składnikiem znanym w świecie psychiatrii - wspiera leczenie depresji

Selen - przeciwutleniające działanie

Znaczenie przeciwutleniaczy dla naszego organizmu jest bardzo duże. Przeciwdziałają one uszkadzaniu się komórek w naszym ciele. Za ich degradowanie odpowiedzialne są wspomniane już wolne rodniki, które powstają w wyniku różnych procesów w naszym organizmie - można je nazwać wręcz “odpadkami”. W regularnej ilości nie są szkodliwe, jednak jeżeli w nasze życie wkracza stres, czy używki - ilość wolnych rodników zwiększa się, a nasze komórki szybciej niszczeją. Zjawisko to nazywane jest stresem oksydacyjnym. Może on w konsekwencji wywołać:

  • chorobę Alzheimera,
  • problemy krążeniowe - niewydolności i choroby serca,
  • udar mózgu,
  • przedwczesne starzenie organizmu.

Na ratunek przed stresem oksydacyjnym przybywa selen. Ma on pod kontrolą ilość wolnych rodników wytwarzanych w naszym organizmie. 

Selen i jego wsparcie dla tarczycy

Prawidłowe funkcjonowanie narządu tarczycy jest ściśle związane z ilością przyswajanego selenu. Właśnie w tarczycy gromadzi się w naszym ciele najwięcej selenu. Pomaga on w produkcji odpowiedniej ilości hormonów. Niedobory selenu są bezpośrednio powiązane z coraz popularniejszymi chorobami tarczycy, takimi jak Hashimoto, czyli niedoczynność tarczycy. Badania wykazują, że regularne przyjmowanie selenu powoduje spadek ilości przeciwciał atakujących tarczycę, a tym samym hamuje jej choroby. 

Selen - w czym możemy go znaleźć? 

Oczywiście, najlepiej przyswajalną wersją selenu jest ta, którą znajdziemy w pożywieniu. Jeżeli chcemy zadbać o odpowiednią ilość pierwiastka w naszym ciele sięgnijmy po orzechy brazylijskie, tuńczyka i łososia. To trzy pokarmy najbogatsze w selen, które możemy zafundować naszemu organizmowi. W celu uzupełnienia selenu zaleca się także sięganie po wołowinę, indyka oraz jajka. Uważajmy jednak na przyjmowanie zbyt dużych dawek selenu. Szczególnie kontrolujmy spożywanie orzechów brazylijskich - są one bardzo bogate w ten składnik.

Oczywiście, jak każdą suplementację - także przyjmowanie selenu, należy skonsultować ze swoim lekarzem. Warto porozmawiać o nim ze swoim endokrynologiem - być może to właśnie selen wspomoże w odpowiedni sposób Twoją tarczycę.