Wizyta w saunie fińskiej pozwoli nam się odprężyć, oczyści nasz organizm z toksyn i poprawi nasze krążenie. Codziennie narażamy się na zanieczyszczenia zarówno z powietrza, jak i z wody czy jedzenia. Nie da się ukryć, że ma to wpływ na nasz stan zdrowia. Sauna jest idealną receptą na codzienne nerwy, a także na wiele dolegliwości. Sauna fińska ma właściwości detoksykacje nasz organizm, a dodatkowo umożliwia odpoczynek zarówno psychiczny, jak i fizyczny.

Jak korzystać z sauny suchej?

Z sauny można korzystać zawsze, o każdej porze roku i w każdych warunkach pogodowych. Wewnątrz temperatura może wynosić od 80°C nawet do 120°C, a wilgotność powietrza jest bardzo niska do 15%. Tradycyjnie korzysta się z niej nago, ale jeżeli jest to dla nas krępujące to można okryć się ręcznikiem. Przed skorzystaniem z sauny warto zaopatrzyć się w co najmniej dwa ręczniki i klapki. Jeden ręcznik posłuży do wycierania się, a drugi jako siedzisko lub okrycie. Jeżeli korzystamy z sauny publicznej, klapki są niezbędne. Pozwolą uchronić się przed grzybicą stóp.

Przed wejściem do sauny należy się wykąpać i bardzo dokładnie wytrzeć. Lepiej nie myć wtedy włosów, ponieważ jeżeli wejdziemy do sauny z wilgotnymi włosami możemy im poważnie zaszkodzić. Pamiętajmy, żeby dokładnie zmyć makijaż, zdjąć biżuterię, zegarek i okulary. Z sauny nie można korzystać, jeżeli jest się pod wpływem alkoholu lub świeżo po posiłku.

W suchej saunie można przebywać od 8 do 15 minut. Pełna sesja w saunie składa się z ok. trzech serii, czyli naprzemiennego wchodzenia i wychodzenia z sauny. Pierwszym krokiem jest dokładny prysznic. Po dokładnym wytarciu ciała i włosów wchodzimy do sauny na maksymalnie 15 minut. W zależności od naszego doświadczenia i komfortu. Jeżeli dopiero zaczynamy swoją przygodę z sauną, warto zacząć od krótszego czasu przebywania w saunie. Wybierajmy też wtedy miejsca znajdujące się niżej. Im wyżej siadamy tym jest goręcej. Po tych 15 minutach wychodzimy z sauny na odpoczynek. W tradycyjnych fińskich warunkach wychodzi się wtedy na zewnątrz, wskakujemy do zasp śnieżnych lub zimnego jeziora. Można też wziąć zwykły zimny prysznic. Po tym ochłodzeniu, odpoczywamy od 15 do 30 minut poza sauną, pijemy wodę, następnie dokładnie się suszymy i wracamy z powrotem do gorącej sauny. Czynność powtarzamy ok. 3 razy. Naprzemienne działanie ciepła i zimna uruchamia procesy termoregulacyjne, poprawia odporność i nas hartuje. Kąpieli w saunie można zażywać nawet dwa razy w tygodniu. 

Jakie są zalety korzystania z sauny suchej?

Korzystanie z sauny fińskiej niesie za sobą wiele korzyści dla naszego zdrowia i dobrego samopoczucia. W końcu, w zdrowym ciele zdrowy duch! Rzeczywiście sauna działa zarówno na nasze ciało, jak i na ducha. Uruchamia ona procesy, które zachodzą tylko przy podwyższonej temperaturze ciała.

Sauna sucha jest sprzymierzeńcem w odchudzaniu. Podczas jednego seansu w saunie spalamy nawet do 300 kalorii, a dodatkowo oczyszczamy nasz organizm z wszelkich toksyn i zanieczyszczeń. Poprawia nasze trawienie i nawet przyśpiesza przemianę materii. Co więcej, bardzo korzystnie wpływa na naszą cerę. Przy takiej wysokiej temperaturze odblokowują się pory i reguluje się wydzielanie serum. Skóra staje się bardziej promienna i oczyszczona.

Ciągłe zmiany temperatury, z bardzo gorącej do zimnej, hartują nasz organizm co sprzyja zwiększeniu odporności, poprawia ukrwienie organizmu i zamyka rozszerzone naczynia krwionośne. Wzrost temperatury ciała przyśpiesza krążenie krwi, obniża ciśnienie krwi i przyśpiesza pracę serca. Dzięki temu nasze mięśnie rozluźniają się i regenerują. Sprzyja to odprężeniu i odstresowaniu. Dlatego też korzystanie z sauny idealnie sprawdzi się jako wieczorny odpoczynek po ciężkim dniu. Na pewno poprawi nam to nastrój!

Kto nie powinien korzystać z sauny suchej?

Mimo, że sauna sucha przynosi dużo korzyści dla naszego zdrowia fizycznego i psychicznego, nie jest wskazana dla wszystkich. U niektórych może pogorszyć istniejące schorzenia i bardzo niekorzystnie wpłynąć na ich zdrowie i samopoczucie. Jeżeli planujemy rozpocząć przygodę z sauną fińską powinniśmy wcześniej skonsultować to z lekarzem, który potwierdzi, czy rzeczywiście sauna może być dla nas korzystna. Uważać powinny szczególnie osoby starsze, a dzieci poniżej 6 roku życia nie powinny wchodzić do sauny. Nie powinno się też z niej korzystać w następujących przypadkach:

  1. podczas miesiączki – jest to czas dużego osłabienia dla kobiet, dlatego też odradza się korzystanie z sauny kobietom w trakcie krwawienia menstruacyjnego,
  2. w czasie ciąży – jest to czas dodatkowego obciążenia organizmu kobiety, dlatego zażywanie kąpieli w saunie nie jest wskazane,
  3. jeżeli nadużywamy alkoholu, narkotyków lub jesteśmy na kacu,
  4. cierpimy na reumatyzm,
  5. jesteśmy przeziębieni,
  6. chorujemy na gruźlicę, astmę lub inną infekcję dróg oddechowych,
  7. mamy problemy z krążeniem,
  8. jesteśmy miesiąc po operacji lub zabiegu,
  9. cierpimy na epilepsję,
  10. mamy klaustrofobię,
  11. jesteśmy cukrzykami,
  12. mamy zaburzenia hormonalne wywołane np. chorobami tarczycy.

Warto pamiętać o konsultacji z lekarzem, który potwierdzi, że możemy korzystać z sauny. Inaczej możemy zagrozić swojemu życiu lub zdrowiu. Korzystne właściwości kąpieli w saunie, które działają na innych, mogą być dla nas szkodliwe.