Pieczarki są niezwykle uniwersalne, dzięki czemu pasują do wielu dań. Dostępne są przez cały rok, dzięki czemu możemy bez obaw korzystać z ich właściwości.

Pieczarki – rodzaje

Pieczarki uprawia się w specjalnych halach, ponieważ potrzebują one odpowiedniej temperatury i dostępu do świeżego powietrza. Na rynku dostępne są trzy rodzaje pieczarek, każdy z nich charakteryzuje się odmiennym kolorem i odrobinę innym smakiem.

Pieczarki białe: są najpopularniejsze i najczęściej spotykane. Występują w różnych rozmiarach, jednak wszystkie charakteryzuje delikatny smak, biały kolor i beżowe blaszki.

Pieczarki brązowe: mają brunatne kapelusze i intensywny aromat.

Pieczarki portobello: są większe niż najpopularniejsze, białe pieczarki. Mają jasny kolor i doskonale współgrają z innymi smakami. Ta odmiana doskonale sprawdza się do faszerowania.

Pieczarki – właściwości

Pieczarki uzyskały miano żywności funkcjonalnej, czyli takiej, która ma korzystny wpływ na zdrowie. Białe pieczarki są bogate w minerały i witaminy D, C oraz te z grupy B. Witamina B2 pomaga w prawidłowym funkcjonowaniu wzroku, a także pomaga utrzymać prawidłową pracę błon śluzowych, dróg oddechowych i układu nerwowego. Witamina PP, czyli niacyna, uczestniczy w syntezie oraz rozkładzie węglowodanów, białek i tłuszczów. Witamina B5 przyspiesza gojenie ran, a także zwalcza przemęczenie i ospałość. W pieczarkach znajdziemy także miedź, selen, fosfor, cynk i potas. Jak się okazuje, niepozorne pieczarki są prawdziwą bombą witaminową bogatą w cenne wartości odżywcze.

Pieczarki – obniżają poziom cholesterolu

Pieczarki zawierają beta glukan, który obniża poziom złego cholesterolu we krwi, regulują właściwą zawartość glukozy oraz zmniejszają ryzyko zachorowania na chorobę wieńcową.

Pieczarki – wspomagają prawidłową pracę układu pokarmowego

Obecność błonnika w pieczarkach powoduje wydalanie kwasów żółciowych oraz lepszą pracę układu pokarmowego.

Pieczarki – działają antynowotworowo

Pieczarki, dzięki obecności lektyny czyli związków bioaktywnych, wykazują silne właściwości antynowotworowe. Co ciekawe wyciągi z białych pieczarek uznaje się za środki chemiczno-prewencyjne w sytuacji raka piersi.

Pieczarki – wspomagają odchudzanie

Pieczarki, podobnie jak większość grzybów w większości składają się z wody przez co są niskokaloryczne. 100 gramów pieczarek dostarcza zaledwie 22 kalorie. Diety bogate w pieczarki pozwalają na szybszą utratę masy ciała niż diety w których pieczarek nie znajdziemy.

Pieczarki – jak je wykorzystać w kuchni?

Pieczarki mają łagodny smak, który doskonale komponuje się z wieloma daniami. Możemy dodawać je do sałatek, makaronów, mięs oraz innych dań. Możemy je marynować lub traktować jako składnik farszów i sosów. Pieczarki mogą służyć jako zamiennik mięsa, ponieważ mają dużą zawartość białka.