Pieczarki są niezwykle uniwersalne, dzięki czemu pasują do wielu dań. Dostępne są przez cały rok, dzięki czemu możemy bez obaw korzystać z ich właściwości.

Pieczarki – rodzaje

Pieczarki uprawia się w specjalnych halach, ponieważ potrzebują one odpowiedniej temperatury i dostępu do świeżego powietrza. Na rynku dostępne są trzy rodzaje pieczarek, każdy z nich charakteryzuje się odmiennym kolorem i odrobinę innym smakiem.

Pieczarki białe: są najpopularniejsze i najczęściej spotykane. Występują w różnych rozmiarach, jednak wszystkie charakteryzuje delikatny smak, biały kolor i beżowe blaszki.

Pieczarki brązowe: mają brunatne kapelusze i intensywny aromat.

Pieczarki portobello: są większe niż najpopularniejsze, białe pieczarki. Mają jasny kolor i doskonale współgrają z innymi smakami. Ta odmiana doskonale sprawdza się do faszerowania.

Właściwości pieczarek

Pieczarki uzyskały miano żywności funkcjonalnej, czyli takiej, która ma korzystny wpływ na zdrowie. Białe pieczarki są bogate w minerały i witaminy D, C oraz te z grupy B. Witamina B2 pomaga w prawidłowym funkcjonowaniu wzroku, a także pomaga utrzymać prawidłową pracę błon śluzowych, dróg oddechowych i układu nerwowego. Witamina PP, czyli niacyna, uczestniczy w syntezie oraz rozkładzie węglowodanów, białek i tłuszczów. Witamina B5 przyspiesza gojenie ran, a także zwalcza przemęczenie i ospałość. W pieczarkach znajdziemy także miedź, selen, fosfor, cynk i potas. Jak się okazuje, niepozorne pieczarki są prawdziwą bombą witaminową bogatą w cenne wartości odżywcze.

Pieczarki obniżają poziom cholesterolu

Pieczarki zawierają beta glukan, który obniża poziom złego cholesterolu we krwi, regulują właściwą zawartość glukozy oraz zmniejszają ryzyko zachorowania na chorobę wieńcową.

Zobacz również:

Pieczarki wspomagają prawidłową pracę układu pokarmowego

Obecność błonnika w pieczarkach powoduje wydalanie kwasów żółciowych oraz lepszą pracę układu pokarmowego.

Działają antynowotworowo

Pieczarki, dzięki obecności lektyny czyli związków bioaktywnych, wykazują silne właściwości antynowotworowe. Co ciekawe wyciągi z białych pieczarek uznaje się za środki chemiczno-prewencyjne w sytuacji raka piersi.

Pieczarki wspomagają odchudzanie

Pieczarki, podobnie jak większość grzybów w większości składają się z wody przez co są niskokaloryczne. 100 gramów pieczarek dostarcza zaledwie 22 kalorie. Diety bogate w pieczarki pozwalają na szybszą utratę masy ciała niż diety w których pieczarek nie znajdziemy.

Jak wykorzystać pieczarki w kuchni?

Pieczarki mają łagodny smak, który doskonale komponuje się z wieloma daniami. Możemy dodawać je do sałatek, makaronów, mięs oraz innych dań. Możemy je marynować lub traktować jako składnik farszów i sosów. Pieczarki mogą służyć jako zamiennik mięsa, ponieważ mają dużą zawartość białka. 

Jak przechowywać pieczarki?

Pieczarki są bardzo nietrwałe i szybko ciemnieją i się psują. Warto wiedzieć jak przechowywać pieczarki, by dłużej pozostały świeże.

Pieczarki możemy kupić luzem na wagę, albo w opakowaniach plastikowych.
Te kupione luzem najlepiej przełożyć do szklanego pojemnika i przechowywać w lodówce, w temperaturze nie mniejszej niż 1 stopień. Można tez przesypać pieczarki do papierowego opakowania i tak przechowywać w lodówce.
Kupione w gotowym, zafoliowanym opakowaniu trzeba odwinąć z folii i także można je pozostawić w lodówce.
Niestety ich przydatność to kilka dni. Po tym czasie zaczną się psuć i czernieć. Dlatego nie wartko kupowac pieczarek na zapas.

Pamiętajmy również, żeby nie myć pieczarek po kupieniu. Pieczarki myjemy bezpośrednio przed ich przyrządzeniem.

Czy pieczarki trzeba obierać?

Nie ma potrzeby obierać pieczarek, gdyż skórka jest tak samo jadalna jak cały grzyb. Są jednak zwolennicy obierania pieczarek z pobudek wizualnych:)