Spis treści:

  1. Pestki arbuza
  2. Pestki moreli
  3. Pestki dyni
  4. Pestki słonecznika
  5. Pestki wiśni
  6. Pestka awokado
  7. Pestki jabłka

Pestki arbuza

To najczęściej niedoceniana część arbuza. Miąższ sam w sobie jest bogaty w likopen, natomiast to pestki służą do tłoczenia oleju wspomagającego walkę z pasożytami zalegającymi w jelicie oraz mają silne działanie przeciwzapalne. Herbatka z pestek arbuza pomaga w leczeniu nerek oraz chorób wątroby. Możesz je wysuszyć na ręczniku papierowym i zmiksować na proszek. Szczyptę użyj do koktajlu czy smoothie, kiedy borykasz się z dolegliwościami żołądkowymi lub biegunką.

Pestki moreli

Pestki moreli są doceniane zwłaszcza w kulinariach jako składnik włoskich ciasteczek amaretti, doskonałych do kawy czy herbaty. W kosmetyce stanowią idealną bazę peelingu do twarzy i ciała. Możesz wykonać go sama z najprostszych składników, które doskonale złuszczą i jednocześnie nawilżą skórę ciała. Użyj 4 łyżki oleju kokosowego nierafinowanego, olejek migdałowy oraz zmielone pestki moreli. Połącz wszystkie składniki i przechowuj w szklanym słoiczku w lodówce. Nacieraj ciało okrężnymi ruchami, aby wzmocnić krążenie.

Pestki dyni

Dynię, którą wydrążasz do ulubionej zupy dyniowej czy gulaszu użyj jak najlepiej - wykorzystaj wszystkie jej części! Pestki dyni wyciągnij i oddziel od włóknistego miąższu. Umyj i przełóż na ręcznik papierowy. Włóż do piekarnika na 30 stopni Celsjusza i susz przez około 90 minut. Następnie przełóż do szklanego słoiczka i ciesz się zdrową przekąską lub posypką do musli na śniadanie! To bogactwo potasu, magnezu oraz witaminy D i E.

Pestki słonecznika

Znane i bardzo lubiane pestki słonecznika są spożywane najczęściej w formie prażonej z solą lub na świeżo. Przedstawiamy inny sposób na ich wykorzystanie!

Smalczyk wegański na kanapki:

  • szklanka gotowanej fasoli
  • szklanka pestek słonecznika
  • kilka suszonych pomidorów
  • oliwa z oliwek
  • szczypta soli
  • szczypta pieprzu

Zmiksuj gotowaną fasolę wraz z podprażonymi pestkami słonecznika na suchej patelni. Miksuj przez około 5 minut do uzyskania gładkiego smarowidła, stopniowo dolewając oliwę. Dopraw solą i pieprzem. Na koniec pokrój suszone pomidory na mniejsze kawałki i wmieszaj za pomocą szpatułki do masy. Przechowuj w szklanym pojemniczku i zjedz w przeciągu 3 dni.

Pestki wiśni

Naturalny termofor z pestek? Brzmi niesamowicie? W ten sposób wykorzystywały je nasze babcie, które podgrzewały je w piecu lub piekarniku i przekładały do bawełnianego lub lnianego woreczka. Przykładały do bolących stawów lub przepracowanych mięśni. Doskonałe rozwiązanie także na bóle menstruacyjne, które doraźnie zmniejszy ból. Innym sposobem jest przełożenie wysuszonych pestek do niewielkiego zamykanego pojemniczka. Po jakimś czasie będziemy mogli zasadzić pestki w ziemi i poczekać na pierwsze zalążki i sadzonki drzewa.

Pestka awokado

Pestka awokado to niezbędne źródło witamin A i E, minerałów oraz kwasu foliowego. Wystarczy ją pokroić na mniejsze części i wysuszyć w piekarniku w 40 stopniach Celsjusza. Następnie zblendować na proszek i przechowywać w słoiczku szczelnie zamkniętym w chłodnym i zaciemnionym miejscu. Dodawaj do koktajli, smoothie oraz soków, aby uzupełnić niedobory witamin. Innym sposobem na wykorzystanie pestki jest użycie jej na uprawę sadzonki. Wystarczy wbić kilka wykałaczek na dno pestki i przełożyć do słoika. Zalej wodą do 1/3 pestki i pozostaw. Co jakiś czas wymieniaj wodę.

Pestki jabłka

Pestki jabłka zawierają amigdalinę (B17) - jeżeli zjesz przypadkowo 1-2 pestki, nic się nie stanie! Dopiero w przypadku jednorazowego zjedzenia 2 szklanek pestek jabłek mają one szkodliwy wpływ na zdrowie poprzez wytworzenie cyjanowodoru w organizmie. Możecie natomiast wykonać nalewkę z pestek jabłek - to remedium wspomagające leczenie tarczycy.

Wystarczy zalać szklankę pestek jabłek połową litra wody i 1/4 litra spirytusu. Dodaj 50 g cukru. Wymieszaj i odstaw na 2-3 miesiące w chłodne miejsce. Następnie po tym czasie przelej przez gazę i zamknij w karafce i zostaw na 3 miesiące. Po tym czasie jest gotowa.