Właśnie teraz jest odpowiedni moment na zadbanie o naszą odporność! Okres jesienno-zimowy zbliża się wielkimi krokami, a wraz z nim przeziębienia i infekcje. Aby poprawić odporność wystarczy do codziennego życia wprowadzić kilka małych zmian.

Odporność: dzień zaczynaj od porządnego śniadania!

Każdy dzień zaczynaj od porządnego śniadania. To właśnie regularne odżywianie sprawia, że komórki układu odpornościowego walczą z drobnoustrojami. Śniadanie powinno być lekkie i pożywne, aby nie obciążało przewodu pokarmowego. Ważne, abyśmy jedli je w ciągu godziny od wstania z łóżka.

Odporność: nie zapominaj o witaminach!

Regularne dostarczanie organizmowi witamin jest niezwykle ważne. Możesz to robić za pomocą suplementów oraz jedząc produkty bogate w potrzebne składniki.

Witamina C: znajdziesz ją w cytrusach, papryce, szpinaku, porzeczkach, brokułach i natce.

Witamina B6: znajdziesz ją w ziemniakach, drobiu, rybach, awokado, bananach i wołowinie.

Witamina E: znajdziesz ją w orzeszkach ziemnych, szpinaku, olejach roślinnych, nasionach słonecznika i rybach.

Witamina A: znajdziesz ją w maśle, mleku, serze i wątróbce.

Odporność: zamień słodycze na zdrowe przekąski

Niezdrowe chipsy i słodycze zamień na przekąski, które dostarczą organizmowi witaminy i minerały. Mogą być to owoce, w szczególności cytrusy, orzechy, suszone pestki lub zdrowe batony owsiane

Odporność: ruch to zdrowie

Ruch to zdrowie i sposób na usprawnienie pracy układu odpornościowego! Aby ćwiczenia, np. w formie spaceru lub gimnastyki, zadziałały musimy wykonywać je co najmniej 3 razy w tygodniu. Jeżeli możesz, spędzaj czas na świeżym powietrzu. Nawet 30 minutowy spacer może pozytywnie wpływać na nasz organizm.

>>> Naucz się jak spacerować, aby chudnąć! <<<

Odporność: pamiętaj o odpowiedniej diecie

Odpowiednia, zbilansowana dieta to klucz do zdrowia i dobrej odporności. Pamiętaj codziennej dawce warzyw i owoców, jesienią i zimą możesz sięgać po mrożone mieszanki przygotowywane na parze. Tłuste potrawy zastąp zbilansowanymi posiłkami, które dostarczą Ci energii oraz składników potrzebnych do prawidłowego funkcjonowania organizmu.

Odporność: korzystaj z sauny

Regularne wizyty w saunie pomogą wzmocnić system odpornościowy. Będąc w saunie tracimy wodę, gęstnieje nasza krew i właśnie wtedy organizm zaczyna produkcję ciał odpornościowych. Dodatkowo w trakcie wizyty w saunie oczyszczamy organizm i dotleniamy go.

Odporność: zamień kawę na herbatę owocową

Herbaty owocowe, np. malinowa, z dzikiej róży lub z czarnej porzeczki rozgrzeją nas i dostarczą długą listę witamin i minerałów. W chłodniejsze dni możemy sięgnąć po rozgrzewające, zimowe herbaty, które zadziałają równie dobrze.

>> 5 rozgrzewających napojów na przeziębienia! <<<

Odporność: jedz czosnek i cebulę

Czosnek i cebula mobilizują nasz układ odpornościowy i działają bakteriobójczo. Dodawaj je do sałatek, kanapek i past na surowo – wtedy działają najlepiej. Jeżeli nie lubisz surowej cebuli i czosnku, możesz przygotować syrop lub możesz skorzystać z gotowych preparatów.

Odporność: walcz z nałogami!

Częste spożywanie alkoholu i kawy oraz palenie niszczą witaminy A,B, C, E i inne mikroelementy. Jeżeli nie chcesz zrezygnować z używek, dostarczaj organizmowi więcej przeciwutleniaczy.

Odporność: pij tran

Picie tranu w okresie jesienno-zimowym pomoże nam uzupełnić witaminy i mikroelementy, a także wzmocni nasz organizm. Jeżeli nie jesteś fanem owoców, warzyw i ryb – tym bardziej musisz po niego sięgnąć! Pamiętaj jednak o umiarze i skonsultowaniu kuracji tranem z lekarzem, ponieważ może zmieniać działanie niektórych leków.

Odporność: nie zapominaj o odpoczynku

Działanie przez długi czas na najwyższych obrotach może skończyć się osłabieniem organizmu. Powinniśmy każdego dnia wyznaczyć chwilę na relaks, spotkanie ze znajomymi lub drzemkę. Pamiętajmy też o spokojnym, 7-8 godzinnym śnie.

Odporność: zaszczep się

Jeżeli masz słabą odporność i często chorujesz, możesz porozmawiać z lekarzem o uodparniającej szczepionce, która pobudza siły odpornościowe. Mogą występować one w różnych formach, od doustnej przez aerozole do nosa, aż po tradycyjne szczepionki.

Odporność: dodaj tłuszcze do diety

Kwasy tłuszczowe pochodzenia roślinnego oraz omega-3 dostarczają organizmowi budulca do produkcji hormonów przeciwzapalnych, które usprawniają pracę układu odpornościowego. Do codziennej diety warto dodać olej rzepakowy, oliwę z oliwek, a także ryby morskie, orzechy włoskie i siemię lniane.

Odporność: dopasuj strój do pogody

Pamiętaj o sprawdzaniu pogody przed wyjściem z domu i ubieraniu się na cebulkę. Gwałtowne wychłodzenie organizmu prowadzi do obniżenia odporności, dlatego warto ubrać się stosownie do pogody. Noś czapkę, ponieważ przez głowę ucieka aż 30% ciepła!

Odporność: niech twój talerz się zazieleni

Kiełki, natka pietruszki i bazylia są skarbnicą witamin i mikroelementów. Dodawaj je do sałatek, surówek, kanapek, a także do zup i sosów. Możesz uprawiać je w domowym zaciszu, dzięki czemu zawsze będziesz miała dostęp do świeżych roślin!

Odporność: hartuj organizm

Hartuj swój organizm, aby lepiej znosić zmiany temperatur oraz niską temperaturę. Wystarczy, że będziesz brała naprzemienny prysznic: najpierw polewaj się ciepłą wodą, a później schładzaj ją aż będzie zimna. Zmianę temperatur powtórz 4-5 razy i prysznic skończ zimną wodą.

Odporność: walcz ze stresem!

Stres towarzyszy nam na każdym kroku, jednak dla własnego dobra lepiej poszukać metody, która pozwoli nam z nim walczyć. Nie bierz na siebie zbyt wielu obowiązków i pamiętaj o relaksie.

>>> 7 sposobów na radzenie sobie ze stresem <<<

Odporność: aloes działa nie tylko na skórę

Aloes działa nie tylko na skórę. Możemy stosować go do stymulowania naszego układu odpornościowego. Warto stosować wino aloesowe, które możemy zrobić samodzielnie. Przepis znajdziesz tutaj.

Odporność: dodaj do diety miód

Miód to kolejny produkt, który pomoże nam wzmocnić odporność. Możemy profilaktycznie jeść 1-2 łyżki miodu dziennie. Jesienią i zimą tuż po przebudzeniu warto pić wodę z cytryną i miodem, która będzie działała regenerująco i wzmacniająco. Możesz także spróbować pyłku pszczelego, nalewkę z miodu lub miód pitny.

Odporność: śmiej się!

Śmiech wpływa korzystnie na cały organizm. Wyzwala pozytywne emocje, dzięki czemu nasz organizm produkuje więcej komórek odpornościowych. Śmianie się uaktywnia pracę przepony, dzięki czemu dotleniamy mózg, a także pogłębiamy nasz oddech.