Ważne projekty w pracy lub ilość zadań w domu wymagają od Ciebie więcej czasu, niż tak naprawdę masz? Twoja doba jest za krótka, więc wykorzystujesz czas, który poświęcasz na sen? Miej na uwadze, że taki styl życia to prosta droga do popadnięcie w chroniczne niewyspanie. 

Objawy niewyspania

Niestety, pęd i intensywność naszych trybów życia często powoduje, że nie przesypiamy zalecanych 8 godzin w ciągu nocy. Dlatego wiele z nas, nawet nie będąc świadome, cierpi na niedospanie i deficyt snu. Zauważymy to po nawet po naszym wydłużonym czasie reakcji i ciężej podejmowanych decyzjach. 

Niewyspanie a poziom cukru

Niestety, brak snu wpływa nie tylko na nasze samopoczucie i efektywność. Amerykańscy naukowcy dowiedli, że jedna nieprzespana noc może spowodować problemy z przyswajaniem insuliny podobnym do tego, który występuje po roku bardzo tłustego odżywiania się! Jeżeli więc borykasz się również z bezsennością - koniecznie udaj się do lekarza. 

Zobacz też:

Skutki niewyspania - deficyt snu

Badania prowadzone nad zjawiskiem niewyspania dają jasne i nieubłagane wyniki. Według testów wystarczy kilka dni, w trakcie których dostarczamy organizmowi mniej snu, niż potrzebuje, by odczuć skutki niewyspania. 
Czym grozi brak snu? Bezpośrednią konsekwencją jest zaburzenie rytmu dobowego i zmęczenie. Skutkami małej ilości snu są zwiększona senność, problemy z koncentracją, gorzej działająca pamięć. Między innymi te problemy mogą objawiać się nawet do 7 dniu od doby, w której nie starczyło nam czasu na sen! 
Konsekwencje braku snu widoczne są także w tempie przemiany materii, która zdecydowanie zwalnia oraz w wyższym poziomie wydzielanego hormonu stresu. Powtarzający się deficyt snu może przerodzić się w chroniczne niewyspanie, które jest bardzo poważną dolegliwością!

Sine oczy - przyczyna choroby czy niewyspania?

Podkrążone oczy i ciemniejsza skóra wokół nich to także objaw braku snu. Najczęściej na próżno szukamy kremów i zabiegów niwelujących cienie pod oczami. Wystarczy jedynie kilka dobrych jakościowo nocy z ilością snu, której tak naprawdę potrzebuje nasz organizm. 

Ból głowy z niewyspania

Dopadają Cię migreny? Lekarze wskazują, że to właśnie deficyt snu jest jedną z głównych przyczyn przewlekłych bólów głowy. Badania dowodzą, że niewyspanie stanowi aż 5% przyczyn wszystkich migren! Zbyt krótki sen nie wystarcza, by nasz układ nerwowy i mózg odpowiednio się zregenerował, co skutkuje bardzo uciążliwym bólem migrenowym głowy.

Zobacz również:

Sposoby na niewyspanie

Jeżeli zdarzy Ci się zarwanie nocy, koniecznie zadbaj wtedy o swój organizm. Przede wszystkim nie koncentruj się na kawie i tzw. energetykach. Sięgnij po wodę. Spożywaj dużo przekąsek, które naturalnie wspierają działanie układu nerwowego: zielone warzywa, orzechy i wszelkiego rodzaju kiełki. Postaw także na ruch na świeżym powietrzu, nie spędzaj wielu godzin w zamkniętym pomieszczeniu.