Migrena – jakie są przyczyny? 

Migrena dotyka około 15% ludzi. Kobiety cierpią na nią dwukrotnie częściej niż mężczyźni. Często towarzyszą jej nudności, wymioty, wrażliwość na światło i dźwięk, a nawet stany lękowe, zanik czucia w niektórych częściach ciała oraz mrowienie w ramionach i nogach. Jak złagodzić te objawy? 

Badania naukowe opublikowane m.in. w „International Journal of Clinical Practice” potwierdziły, że suplementacja witamin B12 i B6 oraz kwasu foliowego może przyczynić się nie tylko do zmniejszenia skali bólu podczas ataków migreny, ale także znacznie ograniczyć ich ilość.

Okazuje się, że ryzyko wystąpienia bólu wzrasta o nawet 300 proc. w przypadku, kiedy te witaminy nie są dostarczane do organizmu w wystarczającym stopniu.

Badaniu poddano 52 osoby, które regularnie mają migreny. Okazało się, że te z nich którym podawano suplement z witaminami z grupy B zauważyły zmniejszenie natężenia bólu nawet o połowę. W przypadku osób, którym zamiast witamin podawano placebo (bez ich wiedzy), nie doszło do żadnej poprawy. 

Niedobory witaminy B12 i kwasu foliowego mogą być przyczyną wystąpienia niedokrwistości, która powoduje m.in. ból głowy, zmęczenie, problemy z pamięcią i koncentracją oraz ogólne rozdrażnienie. Witamina B6 natomiast jest odpowiedzialna za równowagę poziomu serotoniny i dopaminy. To zaburzenie wynikające np. z niedoboru witaminy B6, powoduje właśnie ból głowy lub migrenę.

Naukowcy odkryli również, że 42 proc. pacjentów z przewlekłą migreną ma niedobory witaminy D. To rewolucyjne odkrycia, które mogą zmienić postrzeganie bólu głowy – dotychczasowe sposoby leczenia oparte są bowiem głównie na próbie eliminowania samego bólu, nie szukając jego źródła.

Dlatego jeśli dotyka nas problem nawracającej migreny, warto zacząć suplementować właśnie witaminy z grupy B lub wprowadzić do diety więcej bogatych w nie produktów, w tym na przykład:

  • świeże i suszone owoce
  • jajka
  • brokuły
  • szpinak
  • szparagi
  • wątróbkę
  • kurczaka
  • ziemniaki
  • orzeszki ziemne
  • mleko
  • ryby
  • ryż