Mindfulness to doskonały sposób na radzenie sobie ze zbyt duża ilością bodźców, jakie do nas docierają. 

Mindfulness - czym jest? 

Ćwiczenie umysłu, trening uważności - to wszystko nazwy, które opisują technikę mindfulness. Polega na skupianiu się, świadomym stanie, w którym kierujemy nasza uwagę na to, co dzieje się w obecnej chwili. W dosłownym tłumaczeniu mindful oznacza właśnie uważający. Takie skupianie się na tym, co aktualnie się dzieje ma w sobie wiele z technik medytacji i buddyzmu. W metodzie tej nie myślimy o tym, co może wydarzyć się w przyszłości, ani nie rozmyślamy o przeszłości. Ważne jest, by stosując mindfulness w życiu nie analizować tego, co się dzieje pod względem emocjonalnym, odsuwać emocje zupełnie na bok. Nie powinnyśmy także przyjmować wydarzeń pod kątem własnych poglądów i upodobań.

Przeczytaj także: 

Mindfulness - co możemy osiągnąć dzięki temu treningowi? 

Stosowanie tej metody ma bardzo wielezalet i może naprawdę pomóc. 
Jeżeli zmagamy się z zaburzeniami lękowymi, czy depresją to właśnie mindfulness może okazać się receptą. Odpowiedni trening wyciszy nasze rozbiegane myśli i emocje. Pomoże nie skupiać się i zbyt analizować przeszłości. 
Mindfulness pomaga osiągnąć pewien spokój i równowagę, który wydaje się być czasami dla nas niemożliwy. 
Technika uważności pomaga zwiększyć koncentrację, która przekłada się też na lepszą wydajność
Mindfulness sprawdzi się u każdego, kto ma problem z utrzymywaniem emocji na wodzy - zdenerwowanie i rozgniewanie nie uderzają nas przy stosowaniu tej techniki aż tak mocno. 
Dzięki przeżywaniu każdej chwili „osobno” możemy próbować bardziej je celebrować, cieszyć się nimi i wyciągać z nich jak najwięcej! 
Jeżeli szukamy sposobu na życie w równowadze, harmonii z otoczeniem - mindfulness nam w tym pomoże. 

Mindfulness - jak trenować?

Praktyka mindfulness jest bardzo szeroka i łatwa do rozpoczęcia. Możemy ją stosować poprzez proste ćwiczenia, jak i terapię i sesje medytacji. Przygodę z treningiem uważności warto rozpocząć w zaciszu domowym - korzystając jedynie z wolnego czasu i swoich umiejętności. Potrzeba także motywacji, by faktycznie dać szansę wyłączenia się nadprogramowych emocji i odczuć. Nie poddawaj się, choć wydaje się to łatwa technika - wcale nią nie jest! Nasze myśli mają naturalną tendencję do uciekania, skupiania się na rzeczach, analizowania. Aby naprawdę wprowadzić uważność w życie musimy poświecić sporo czasu na trening. 

Mindfulness - podstawowe praktyki 

Medytacja - sprint przez minutę

Wystarczy, że przez 60 sekund zamkniesz swoje oczy i postarasz się jak najgłębiej oddychać. Powietrze wypuszczaj powoli, maksymalnie się na tym koncentrując. Myśli skup na unoszącej się klatce piersiowej, otwierających się nozdrzach. Pozwól uciec swoim myślom i nie wracać do Ciebie chociaż przez minutę. 

Zatrzymaj chwilę 

Skup się przez chwilę na jednej rzeczy, która jest Ci dobrze znajoma. Jeżeli pracujesz przy komputerze może to być myszka, czy ulubiony kubek do kawy. Postaraj się, by ta rzecz stała się centrum Twojego umysłu. Skup się na jej kolorach, wadze, strukturze, funkcjonalności. Pomyśl, jak wiele dana rzecz dla Ciebie robi, ile razy z niej korzystasz, co dzięki niej zyskujesz. Zwykły kubek do kawy pozwala Ci pić Twój ulubiony napój w każdym miejscu. Nawet prozaiczna rzecz potrafi być bardzo interesująca, gdy się na niej odpowiednio skupimy. 

Obserwuj dla zabawy

To rozrywka, która może okazać się całkiem interesująca. Wybierz którąś z rzeczy, na przykład ołówek i zastanów się nad swoimi myślami i reakcją, gdybyś widziała go po raz pierwszy. Zastanów się nad kształtem ołówka, fakturą, budową. Pozwoli Ci to niejako na nowo poznać rzecz i przez moment poczuć kontakt z tym, co bezpośrednio Cię otacza.