Okresowe braki snu to bardzo niepokojący symptom, a o tym czym grozi niedosypianie przeczytasz tutaj

Metoda 4-7-8: na czym polega?

Sposób ten opracowany został przez doktora Andrew Weil z harwardzkiej uczelni. Metoda stała się odpowiedzią na problemy ze snem, z którymi borykał się sam naukowiec. Odpowiednie jej stosowanie ma gwarantować zasypianie w 60 sekund! Jak to możliwe?
Metoda sięga do pierwotnych, najważniejszych kwestii związanych z wyciszeniem i regulowaniem organizmu. Technika 4-7-8 skupia się na uspokojeniu oddechu. Jej podstawą jest liczenie oddechów. Dzięki temu nasze ciało relaksuje się, a napięcie mięśniowe spada. 

Metoda 4-7-8: jak stosować? 

4-7-8 jest bardzo prostą metodą i polega na przejściu kilku kroków:

  1. Zamknij oczy. Zacznij od języka. Oprzyj go na podniebieniu i dotknij przednie zęby. 
  2. Powietrze wdychaj nosem i wydychaj mocno ustami. Wydech powinien być mocny, dźwięczny i słyszalny. 
  3. Wdychaj powietrze, odliczając do czterech. W tym czasie usta miej zamknięte. 
  4. Po wdechu, wstrzymaj oddech przez kolejne siedem sekund. Ten okres zapewni właściwe dostarczenie tlenu do komórek w organizmie. 
  5. Wydech powinien trwać 8 sekund, niech będzie głośny i mocny. 
  6. Ten cykl powtarzaj, nawet czterokrotnie. 

Uważajmy w pierwszych dniach stosowania tej metody - wstrzymywanie oddechów może wiązać się między innymi z zawrotami głowy.

Sprawdź też: Brak snu szkodzi - jak zadbać o zdrowy, głęboki sen? ->>

Metoda 4-7-8: opinie i efekty

Metoda ta powinna znacząco ułatwić zaśnięcie. Może być też wykorzystywana w nerwowych sytuacjach, chwilach lęku i wzmożonego napięcia. Należy jednak pamiętać, że spektakularny efekt zaśnięcia w 60 sekund nie przyjdzie od razu, za pierwszym razem. W metodzie tej ważna jest systematyczność. Do jej najlepszego efektu może być potrzebny 8-tygodniowy cykl codziennego treningu tej techniki. 

Metoda na spanie 4-7-8: jak wspomóc działanie?

W ciągu dnia możemy zwrócić uwagę na swoje nawyki i wykonywane czynności - niektóre z nich mogą niekorzystnie wpływać na jakość snu i proces zasypiania. Unikaj:

Zobacz również:

  • używania z telefonu i komputera bezpośrednio przed pójściem spać - niebieskie światło nie jest sprzymierzeńcem uspokojenia naszego układu nerwowego,
  • spożywania ciężkostrawnych posiłków - ostatnią przekąskę zjedz około 2 godziny przed spaniem. Dzięki temu ominie Cię ewentualna zgaga, a zwalniający wieczorem metabolizm nie będzie mieć wiele do trawienia, 
  • za długich drzemek - rytm dobowy organizmu łatwo rozregulować, a długie, ponad 30-minutowe drzemki wpływają na niego niekorzystnie i wpływają na problemy ze snem,
  • intensywnej aktywności fizycznej wieczorami - ćwiczenia mocno pobudzają nasze ciało, dlatego nie stawiaj na ciężkie treningi w późnych godzinach.

Metoda 4-7-8 wymaga systematyczności i treningu, jednak po czasie może przynieść spektakularne efekty. Rozluźnienie, zrelaksowanie, sen - to najważniejsze, z jej efektów. Dotykają Cię problemy z zasypianiem? To może być technika dla Ciebie!