Na bóle piersi, czyli inaczej mastalgię najczęściej narzekają najmłodsze z nas, które są chwilę przed miesiączką. Mastalgia występuje także często u kobiet tuż przed oraz w trakcie menopauzy. 

Ból piersi - z czego może wynikać?

Medycy podzielili mastalgię na dwa rodzaje:

  1. cykliczną - najpopularniejszy rodzaj bólu, ściśle związany z poziomem hormonów, które zmieniają się w zależności od fazy cyklu menstruacyjnego. Mastalgię wlicza się wtedy do objawów nielubianego zespołu napięcia przedmiesiączkowego. Mastalgia cykliczna jest też związana ze stężeniem innego hormonu, prolaktyny. Jest on niezbędny do rozwoju gruczołów w piersiach, gdy jesteśmy w ciąży. Po porodzie natomiast jest odpowiedzialny za kontrolę produkcji mleka. Zdarza się, że kobiety niebędące w ciąży mają za dużo prolaktyny w organizmie. Wtedy to hamowany jest przyrost progesteronu i pojawiają się bóle piersi. 
  2. niecykliczną - przyczyny tego rodzaju bólu są zmiany typu torbiele piersi, zwyrodnienia tkanek, problemy z przewodami mlekowymi. 

Dlaczego piersi bolą?

Mastalgia cykliczna, związana z nadchodzącym okresem to nic innego, jak niechlubne wahania hormonów. Pojawia się wtedy, gdy w drugiej fazie cyklu ilość progesteronu spada, natomiast organizm zaczyna nadprodukowywać estrogen. Wtedy to piersi “puchną”, są bardzo wrażliwe, brodawki czułe i twarde. 
Torbiele pojawiają najczęściej po 30. roku życia. To zmiana wyglądająca jak pęcherz wypełniony płynem. Możesz samodzielnie wyczuć je jako małe guzki, które przesuwają się w piersi. Taki ból może rozchodzić się nawet do pachy. Mastalgia wywoływana przez brodawczaki, które blokują przewody mlekowe w piersiach jest natomiast bardzo bolesna i skrajnie nieprzyjemna. Silne bóle biustu mogą być w skrajnych przypadkach spowodowane nowotworem piersi. 

Zobacz też:

Mastalgia - leczenie. Jak poradzić sobie z bólem piersi?

Większość bólów piersi, które związane są z kobiecymi sprawami możemy próbować łagodzić na własną rękę. Ważne jest, by zadbać o odpowiednią higienę życia. Wiąże się to z eliminacją niezdrowych nawyków - nadużywania alkoholu, palenia papierosów czy spożywania tłustych, ciężkich posiłków. Dieta, która wspomoże walkę z mastalgią to dieta lekkostrawna, niskotłuszczowa. Dzięki niej nasz poziom estrogenu będzie lepiej regulowany. 
W domowym zaciszu postawmy także na gorące lub zimne okłady (w zależności, które przyniosą nam większe ukojenie). Mastalgia jest też mniej dokuczliwa, gdy nosimy usztywniane staniki, które stają się stelażem dla naszych piersi. W “cięższe” noce możemy także spać w staniku. Piersi rozluźniają się wtedy trochę, a ich skóra odpoczywa.  
Postawmy także na samodzielny masaż. Możemy go wykonać pod prysznicem. Wystarczy namydlić dłonie i dolać odrobinę olejku z rycyny - zmniejszy on opuchliznę brodawek. Okrężnymi ruchami masujmy piersi od brodawek. 

Leczenie farmakologiczne - gdy domowe sposoby na ból piersi zawodzą

Przede wszystkim sięgnijmy po odpowiednie suplementy diety. Postawmy na takie mieszanki witamin, które dostarczą nam te z grupy B i E. Dzięki temu wesprzemy regulowanie stężeń hormonów we krwi. Jeżeli odpowiednia suplementacja oraz domowe sposoby na walkę z bólami piersi zawiodą konieczna będzie wizyta u lekarza. Dobierze on odpowiednią terapię hormonalną. Pamiętajmy, że do bólu nie warto się przyzwyczajać, należy go eliminować, by żyć pełnią życia w każdy dzień miesiąca!

Zobacz również: