Wprowadź do codziennego jadłospisu koktajle i smoothie! Posiłki z owocami i warzywami na czele to ogromna bomba witaminowa dla organizmu człowieka. Świeże produkty to naturalne źródło całej masy witamin i składników mineralnych, a przemycone bez zbędnej obróbki termicznej w postaci koktajli zachowują wszystkie cenne składniki. Płynne, zdrowe koktajle to doskonałe rozwiązanie dla każdego! Można pić je jako zamiennik jednego posiłku, gdy chce się schudnąć, są doskonałym i szybkim sposobem na pożywne śniadanie, a także sprawdzą się w formie zdrowej przekąski. Jak przygotować koktajl, aby mieć pewność, że jest dobrze zbilansowany i dostarczy nam zarówno energię jak i ważne składniki odżywcze?

Koktajl odchudzający – 3 podstawowe zasady

Chcesz przygotować zdrowy i smaczny koktajl, ale nie wiesz co do niego dodać, aby był dietetyczny? Pamiętaj o tych trzech zasadach!

Warzywa powinny być podstawowym składnikiem

Jeżeli przygotowujesz koktajl odchudzający, zacznij od przygotowania warzyw. Szpinak, jarmuż, rukola, roszponka czy seler naciowy to doskonała baza dla pożywnego napoju. To właśnie warzywa sprawią, że koktajl będzie sycący i jednocześnie niskokaloryczny.

Łącz wodę z mlekiem

Przygotowując koktajl dietetyczny dodawaj do niego wodę i ulubione mleko (krowie lub roślinne) w proporcji 50:50. Dzięki temu koktajl będzie odżywczy i będzie miał mniej kalorii. Wybierając w sklepie mleko roślinne wybieraj takie, które nie ma w składzie dodatku cukru.

Owoce zastąpią słodzik

Zamiast dodawać miód, syrop, daktyle lub słodzik – postaw na słodkie owoce. Sprawią, że koktajl będzie pożywny i słodki, ale nie będzie zawierał dodatkowych kalorii. Najsłodsze będą banany, nektarynki oraz brzoskwinie.

Koktajle – tak przygotujesz najzdrowszy napój!

Jeżeli chcesz przygotować zdrowy koktajl, który niekoniecznie będzie miał właściwości odchudzające, zwróć szczególną uwagę na połącznie poszczególnych składników. Wybierając owoce i warzywa skupiaj się na sezonowych, które w danym okresie dostaniesz w lokalnym sklepie warzywnym. Staraj się do każdego napoju dodawać warzywa, w szczególności te liściaste. Są one źródłem witamin i minerałów.

Pamiętaj, że każdego dnia powinniśmy co najmniej 400 gram warzyw i 200 gram owoców. Picie koktajli jest doskonałym sposobem na dostarczenie chociaż części dziennego zapotrzebowania na te składniki.

Jeżeli koktajl nie musi być niskokaloryczny – dodawaj do nie ulubione orzechy, a także miód.

Koktajle – co zrobić, aby nie straciły witamin?

Mikroskładniki ukryte w warzywach i owocach najczęściej tracą na sile, gdy są poddane obróbce termicznej. Dlatego też do koktajli warto dodawać surowe składniki umyte pod bieżącą wodą tuż przed ich użyciem. Jeżeli dany składnik może być zjedzony ze skórką – na przykład ogórek – wrzuć go do koktajlu bez obierania.  

Koktajle – kiedy pić?

Świeże koktajle najlepiej pić na pusty żołądek. Dlaczego? Ponieważ picie na czczo ułatwia wchłanianie witamin i minerałów! Koktajl doskonale syci, dlatego może zastąpić śniadanie. Jeżeli chcesz wypić go w ciągu dnia, odczekaj przynajmniej 2 godziny po posiłku i po wypiciu koktajlu odczekaj co najmniej 20 minut zanim sięgniesz po inny posiłek.  

Koktajle – jak przechowywać?

Świeżo przygotowany koktajl wygląda i smakuje najlepiej. Tuż po przygotowaniu zawiera także najwięcej wartości odżywczych. Dlatego też najlepiej wypić go w krótkim czasie po przygotowaniu. Jeśli jednak nie masz takiej możliwości lub chcesz zabrać porcję koktajlu ze sobą - przechowuj go w wypełnionym odpowiednim pojemniku w chłodnym miejscu.

Do wyboru mamy całą gamę pojemników, jednak najlepszym naczyniem będzie szklany pojemnik lub butelka. Szklane butelki nie zawierają BPA, nie mają w sobie żadnych substancji chemicznych, dlatego są w pełni bezpieczne dla naszego zdrowia. Jeżeli szukasz plastikowego pojemnika zwróć uwagę, aby był bezpieczny!

Niezależnie od tego, którą wersję pojemnika wybierzesz – wypełnij ją do samego końca. Powietrze uwięzione w pojemniku może przyspieszyć proces utleniania napoju. Pamiętaj także, aby koktajl przechowywać w lodówce lub innym chłodnym miejscu. Najlepiej wypić go w przeciągu 24 godzin.

Sprawdź też: