Kofeina - gdzie znajdziemy jej najwięcej?

Związek ten w świecie natury występuje dość popularnie, w naszej kuchni znajdziemy go w kawie, herbacie i kakao. W tym ostatnim są to jednak śladowe ilości, jednak warto mieć to w pamięci żyjąc z osobami uczulonymi na kofeinę. Owocem, który zasłynął z posiadania kofeiny jest natomiast guarana, która stała się cennym produktem dla branży napojów pobudzających. Co ciekawe, to właśnie herbata posiada najwięcej kofeiny, bo aż 5%! W porównaniu do niej, kawa ma około 1,5-2% tej substancji. 

Jeżeli zależy Ci na spożyciu dużej ilości kofeiny wybierz herbatę, te czarną, najlepiej odmianę Assam. Jeśli chcesz unikać pobudzającej substancji, zdecyduj się na herbatę czerwoną albo Rooibos
Podobna zależność panuje też w świecie kaw. Ziarna Robusty zawierają w sobie więcej kofeiny, natomiast ciemniejsze ziarenka Arabiki tracą pobudzający związek na drodze dłuższego prażenia. 

Kofeina - właściwości i działanie na organizm 

Kofeina znacząco wpływa na funkcjonowanie naszego organizmu:

  • podwyższa tętno - ważna informacja dla osób z problemami układu naczyniowego, 
  • wzmaga występowanie skurczy i drżenie mięśni, 
  • podwyższa ciśnienie krwi,
  • może powodować problemy z zasypianiem
  • może sprzyjać koncentracji i skupieniu (dlatego często warto wypić np. kawę, gdy czujemy, że alkohol szumi nam w głowie),
  • pobudza wydzielanie hormonów stresu. 

Najwyższe stężenie kofeiny w naszym organizmie występuje po około 50minutach od wypicia kawy lub herbaty. Kofeina nie jest gromadzona w naszym ciele i wydalamy ją wraz z moczem. 

Substancja ta szeroko wykorzystywana jest także w świecie farmakologii. Znajdziemy ją w składach leków na przeziębienie, odchudzających - kofeina ma wpływ na przyspieszenie przemiany materii, czy uśmierzających ból. Pomaga w walce z migreną dzięki zawężaniu naczyń w mózgu.   

Kofeina - czy można ją przedawkować?

„Kawa na mnie w ogóle nie działa” - ile razy słyszałaś to zdanie? Często zdarza się, że kofeina powoduje różne reakcje w zależności od organizmu. Dlatego też ciężko oszacować, ile trzeba by wypić kawy/herbaty, by z nią przesadzić. Zakłada się, że 6 szklanek herbaty powinien stanowić dzienny limit spożycia. Nadmierne spożycie napojów z kofeiną może prowadzić do niechcianego pobudzenia i ruchowej nadaktywności, oraz zbyt szybkiej pracy serca. Jednak nie obawiaj się! Aby kofeina mogła wyrządzić prawdziwą krzywdę, należałoby wypić kilkadziesiąt filiżanek kawy jedna, po drugiej! 

Co ciekawe, im dłużej będziemy parzyć kawę, tym mniej kofeiny w niej znajdziemy! 

Zobacz też: Skutki picia kawy: zrób nasz TEST i sprawdź, czy przesadzasz z kawą ->>