Zmiana diety w zależności od pory roku nie jest niczym nowym, a jednak dalej wzbudza kontrowersje. Jednak jak się okazuje, robimy to od setek lat! Stosunkowo niedawno w historii człowieka pojawiły się możliwości transportowania produktów spożywczych z dalszych części świata, przez co sezonowość wielu warzyw i owoców straciła na znaczeniu. Nie oznacza to jednak, że sięganie po sezonowe produkty nie jest najlepszą decyzją! To właśnie owoce i warzywa hodowane w odpowiednim okresie i jedzone możliwie szybko po zebraniu są najsmaczniejsze oraz mają najwięcej wartości odżywczych. Jakie produkty wybierać wiosną?

Owoce i warzywa sezonowe – korzyści

Sięganie po sezonowe warzywa i owoce to nie tylko paleta ciekawych smaków i kolorów na talerzu. Takie produkty mają więcej wartości odżywczych, są smaczniejsze niż w innych okresach roku, a także są zdecydowanie tańsze.

Na rynku co chwilę pojawiają się nowe, przetworzone produkty, jednak najlepszym sposobem na dostarczenie potrzebnych minerałów i składników odżywczych jest za pomocą nieprzetworzonych, świeżych, produktów – właśnie takich jak sezonowe warzywa i owoce.

Sezonowa dieta jest doskonałym sposobem na wprowadzenie zmian w codziennych zwyczajach żywieniowych i pozwala ona na zabawę smakami i próbowanie czegoś nowego. Dieta sezonowa jest prosta, bogata w wartości i składniki odżywcze, a także smaczna. Gdy owoce i warzywa rosną naturalnie, czyli bez sztucznego naświetlenia, w lokalnym gospodarstwie – zdecydowanie lepiej smakuje.

Owoce i warzywa sezonowe – po co sięgać wiosną?

Wiosna to czas, gdy nasz organizm potrzebuje regeneracji. Za sobą mamy mroźną zimę, a przed nami przesilenie wiosenne i aktywny okres letni. Dlatego tak ważne jest, by wiosną dostarczyć odpowiednią ilość witamin i minerałów, których szczególnie dużo znajdziemy w sezonowych warzywach i owocach. Warto zaplanować sobie, jakich produktów poszukujemy, ponieważ ich sezonowość może być bardzo krótka.

Świeży groszek strączkowy, szparagi, biała kapusta czy szpinak pojawiają się już od pierwszych dni wiosny. Okres ich występowania jest bardzo krótki i zależny od pogody, ale zazwyczaj przypada między kwietniem a czerwcem. Dłużej, bo do aż sierpnia możemy cieszyć się świeżym szczypiorkiem, rzodkiewką oraz młodymi ziemniakami.

Kiedy wiosna rozgości się na dobre warto sięgać po soki ze świeżo wyciskanych owoców. Warto pamiętać o rabarbarze, który możemy dostać tylko w maju i czerwcu!

Wiosną zaczynają być dostępne zielone warzywa takie jak:

  • szparagi
  • karczochy
  • sałata
  • brokuł
  • młoda kapusta
  • młody szpinak
  • szczypiorek
  • groszek strączkowy

Na jakie jeszcze owoce i warzywa warto polować wiosną? Od marca do maja warto wybierać: boćwina, rukola, rzodkiewka, młoda cebula i marchew, kalafior, seler, brukiew, szczaw, topinambur, pieczarki, rabarbar, truskawki, maliny, jagody oraz kiełki.