Czy wiesz, że niedotlenienie nie tylko obniża Twoją sprawność umysłową, ale może także podwyższać poziom stresu i niepokoju? Dlatego tak ważne jest trzymanie w zamkniętych pomieszczeniach roślin doniczkowych, które oczyszczają powietrze i produkują tlen. Jaśmin oprócz tych funkcji ma jeszcze jedną wyjątkową właściwość – pomaga redukować stres i niepokój.

Jaśmin w doniczce - uprawa

W sprzedaży można spotkać dwa gatunki jaśminów: wielokwiatowy (kwiecisty) oraz lekarski. Bardziej popularny jest jaśmin wielokwiatowy, który od lekarskiego różni się między innymi terminem kwitnienia oraz wyglądem kwiatów. Jego kwiaty w pąku są całkowicie różowe, a po rozwinięciu na zewnątrz pozostają różowe, wewnątrz natomiast stają się białe. Ich korona ma średnicę ok. 4 cm i składa się z 5 rozłożonych płatków, zrośniętych u podstawy w rurkę (płatki są o połowę krótsze od rurki). Kwiaty pojawiają się na pędach zimą, rozwijając się od stycznia do kwietnia.

Kwiaty jaśminu lekarskiego zarówno w pąku jak i po rozwinięciu są białe, a płatki korony mają porównywalną długość co rurka. Na pędach pojawiają się latem i rozwijają od czerwca do jesieni. To m.in. jego kwiatów używa się do tworzenia herbaty jaśminowej.

Bez względu jednak na to, który gatunek jaśminu wybierzemy, powinniśmy zająć się nim w podobny sposób, gdyż obie rośliny mają zbliżone wymagania uprawowe.

Latem jaśminy najlepiej czują się w temperaturze pokojowej, ok. 20-24°C, zimą lub w okresie spoczynku musi mieć zapewniony chłód (ok. 5-10°C), który jest im niezbędny do prawidłowego rozwoju oraz zainicjowania kwitnienia.

Przez cały rok jaśminy wymagają przewiewnego i bardzo jasnego stanowiska, jednak nie wolno ich wystawiać na bezpośrednie promienie ostrego słońca.

Zimą lub w okresie spoczynku (dla jaśminu lekarskiego jest to zima, natomiast dla wielokwiatowego (kwiecistego) – wczesna wiosna) jasminy wolą znacznie bardziej umiarkowane podlewanie i nie trzeba ich nawozić. Wtedy trzeba im zapewnić niższą temperaturę (ok. 5-10°C) przez okres 6-8 tygodni.

Odpowiednie cięcie jaśminu

Cięcie ma duży wpływ na ponowne kwitnienie jaśminu. Po zakończeniu kwitnienia pędy jaśminów ntrzeba mocno skrócić, przycinając je nawet o połowę. To sprawi, że roślina ładnej się zagęści, wypuści więcej młodych pędów i w kolejnym sezonie bujniej zakwitnie.

Choroby i problemy w hodowli jaśminu

rzucanie liści – może być skutkiem niedostatku światła, niskiej wilgotności powietrza, przeciągów, przesychania albo, na odwrót, przemoczenia ziemi.
Więdnięcie pędów i liści – oznaki niskiej wilgotności powietrza albo przesuszenia podłoża.
Usychanie pędów rośliny – złej jakości woda do podlewania albo zbyt mała kwasowość podłoża.

Zapach jaśminu wycisza umysł

Badania przeprowadzone w Niemczech wykazały, że myszy wdychające zapach jaśminu szybko się uspokajają i siadają w jednym miejscu wyraźnie odprężone. Na przeprowadzonych potem skanach mózgów zwierząt widoczne było, że zapach jaśminu nasila (nawet pięciokrotnie!) działanie aminokwasu GABA na komórki mózgowe, dzięki czemu wywołuje uczucie spokoju i odprężenia. Wyniki wspomnianych badań opublikowano w czasopiśmie Journal of Biological Chemistry i stanowią one naukowy dowód na działanie aromaterapii przy pomocy jaśminu.  

Olejek z jaśminu pomaga się wyspać

Eksperyment z myszami nie jest jedynym, który potwierdził pozytywny wpływ jaśminu na nasz umysł. Badacze z Wheeling Jesuit University uwalniali zapach jaśminu do pomieszczenia, w którym spali uczestnicy testów. Zauważono, że pod jego wpływem śpiący byli znacznie spokojniejsi, wykonywali mniej gwałtownych ruchów, a ich sen był lepszej jakości. Dodatkowo po obudzeniu uczestnicy wzięli udział w ankiecie, w której wykazali znacznie niższy poziom lęku niż przed badaniem oraz osiągnęli lepsze wyniki zdolności poznawczych . Ale to nie wszystko! W ciągu dnia badani mieli wyższy poziom koncentracji i nawet w godzinach popołudniowych łatwiej mogli się skupić na pracy umysłowej. 

Jaśmin na poprawę humoru

Regularne wdychanie aromatu jaśminu może w odczuwalny złagodzić objawy życia w stresie, ciągłego zmęczenia, a nawet depresji. Aby w Twoim domu zagościł zapach jaśminu, możesz posadzić jaśmin w doniczce, rozłożyć suszony jaśmin na szafkach cz włożyć go do wazonu lub uwalniać do powietrza olejek jaśminowy. Olejkiem jaśminowym warto na przykład skropić pościel czy ręczniki. Dobrym pomysłem jest też rozcieńczenie go z wodą i wlanie do kominku lub nawilżacza powietrza. W ten sposób zrobisz sobie domowy seans aromaterapii. Pamiętaj jednak, aby nie przesadzać z jego ilością i rozpylać w pomieszczeniu tylko kilka kropel lub ilość wskazaną na opakowaniu. 

Właściwości zapachu jaśminu 

  • Redukuje stres i napięcie 
  • Poprawia humor
  • Pomaga się wyspać
  • Zwiększa zdolności poznawcze
  • Pomaga się wyciszyć i odprężyć