Bóle miesiączkowe - skąd się biorą? 

Bóle związane z miesiączką potrafią być wielkim utrapieniem. Szacuje się, że silny dyskomfort związany z krwawieniem odczuwa nawet 40% wszystkich kobiet. Bóle miesiączkowe ściśle związane są z comiesięcznym krwawieniem. Raz w miesiącu śluzówka trzonu macicy zaczyna się złuszczać - to naturalny proces, który może wywoływać różne, niepożądane dodatkowe dolegliwości. Możemy do nich zaliczyć przede wszystkim:

  • silne skurcze brzucha, które mogą promieniować na plecy, a w szczególności lędźwie,
  • problemy z brakiem apetytu, 
  • bóle głowy, 
  • problemy z układem pokarmowym (biegunka, wzdęcia, mdłości),
  • brak koncentracji, 
  • większa podatność na stres.

Bóle menstruacyjne - domowe sposoby walki z bólem 

Z dyskomfortem wywołanym miesiączką można walczyć w domowym zaciszu, testując kilka metod: 

  1. Odpowiednie żywienie 
    Czas miesiączki to moment, w którym organizm kobiety jest poddany dużemu „wysiłkowi”. Aby nie dokładać sobie problemów z trawieniem, warto w te dni postawić na lekką, łatwostrawną dietę. Istotne będzie wybieranie pokarmów nie wywołujących wzdęć. W czasie „okresu” ważne jest zadbanie o dostateczną ilość magnezu w pokarmie, by wesprzeć pracę mięśni. Na obiad lepiej wybrać danie z brązowym ryżem, razowym makaronem, czy kaszą. Węglowodany natomiast wspomogą produkcję serotoniny - hormonu wspierającego dobry nastrój. W czasie miesiączki dobrze więc sięgać po owoce. Składnikiem, którego należy się wystrzegać jest natomiast kofeina, która działa pobudzająco na mięśnie. 
     
  2. Spożywanie ziołowych naparów
    Nie od dziś wiadomo, że zioła skrywają wielką moc. Z pomocą przyjdzie nam picie naparów z rumianku, mięty, liści malin czy nagietka. Pomogą one rozkurczyć mięśnie - w efekcie ból miesiączkowy nie powinien być aż tak dotkliwy. Należy pamiętać, aby ziołowe napary zacząć pić kilka dni przed miesiączką, wtedy przynoszą najlepsze efekty. Melisa pozwoli także na uciszenie układu nerwowego. Stres wzmaga dolegliwości mięśniowe, dlatego warto zadbać również o wyciszenie. 
     
  3. Ogrzewanie bolesnych miejsc
    Na obolałe podbrzusze i lędźwia zbawienny może okazać się termofor. To proste akcesorium potrafi przynieść ogromne ukojenie i rozluźnienie. Bardzo ciepłe okłady pomogą zmniejszyć ból. Innym sposobem jest wzięcie ciepłej kąpieli. Należy jednak uważać z temperaturą wody. Nie powinna być wysoka - zbyt gorąca woda może dodatkowo wzmocnić krwawienie miesiączkowe. Nie należy jednak unikać wanny w czasie okresu, a jedynie kontrolować temperaturę wody. :) 
     
  4. Lekki trening
    Mówi się, że sport jest dobry na wszystko. Z tą tezą na pewno zgodzić można się w przypadku zwalczania dolegliwości miesiączkowych. Ćwiczeń nie należy wykonywać w momencie, gdy czujemy, że bolesność zwiększa się. W trakcie miesiączki można postawić na lekką gimnastykę czy jogę. Pomogą one rozluźnić mięśnie i zająć czymś głowę. 
     
  5. Masaż bolesnych miejsc
    Czasem najprostsze rozwiązania przynoszą najlepsze efekty. Tak jest w przypadku masażu podbrzusza. Wystarczy zaopatrzyć się w któryś z olejków działających rozkurczowo (np. eukaliptusowy) i masować podbrzusze okrężnymi ruchami zgodnie z ruchem wskazówki zegara. Taki samodzielny masaż może okazać się wybawieniem podczas dokuczliwych skurczy podbrzusza.

Zobacz także: