Co ma wpływ na problemy ze skórą u dorosłych kobiet?

Wraz z wiekiem cera staje się bardziej wrażliwa i narażona na pojawienie się niedoskonałości. Zmiany te najczęściej występują w okolicach policzków i żuchwy, a przyczyną ich pojawienia się mogą być różne elementy, m.in. czynniki genetyczne, czynniki środowiskowe, takie jak warunki i strefy klimatyczne, pory roku, urbanizacja, używki i oczywiście dieta. Na przykład duża zawartość mleka w diecie, węglowodany o wysokim indeksie glikemicznym oraz fast food mają negatywny wpływ na stan naszej cery. Do tego dochodzą problemy hormonalne i stres, który nam towarzyszy na co dzień.

Na co powinniśmy zwracać uwagę w diecie, aby odpowiednio zadbać o cerę dojrzałą?

Żeby zadbać o dojrzałą cerę, warto spożywać węglowodany o średnim i niskim indeksie glikemicznym (pełnoziarniste kasze, makarony, chleb na zakwasie) i jeść dużo warzyw i owoców - co najmniej 400 g w ciągu dnia. Zawierają one witaminy, składniki mineralne, ale również polifenole, które mają właściwości antyoksydacyjne – wspomagają walkę z wolnymi rodnikami, które są z kolei odpowiedzialne m.in. za niszczenie kolagenu.

Należy również ograniczyć ilość słodyczy, szczególnie tych sklepowych, bogatych w mleko, tłuszcze utwardzone i cukier oraz uważać na ilość spożywanych ostrych przypraw.

Jakie składniki odżywcze muszą znaleźć się w codziennej diecie u kobiet dbających o cerę dojrzałą?

Niezależnie od wieku, sprzymierzeńcami w walce o piękną i młodą skórę są składniki mineralne: żelazo (wołowina, kakao, pistacje, nasiona dyni i słonecznika), wapń (sery żółte, twaróg, jogurt naturalny, sezam, tahini, nasiona chia), cynk (żółtko, zarodki pszenne, sezam, pestki dyni, kakao, nerkowce, słonecznik i olej lniany) oraz selen (orzechy brazylijskie, łosoś, tuńczyk).

Dla utrzymania kondycji skóry, zwłaszcza skóry dojrzałej, bardzo ważny jest kolagen. To przez jego braki skóra staje się mniej elastyczna, sucha, pojawiają się zmarszczki. Z wiekiem, właściwie już od 26 r.ż, produkcja kolagenu w organizmie naturalnie się zmniejsza. W syntezie kolagenu bierze udział krzem, który warto uzupełniać. Źródłem tego pierwiastka są m.in. odwary ze skrzypu polnego czy pokrzywy oraz ziarna zbóż. Syntezę kolagenu zwiększają też witaminy A, E oraz C.

Witamina A, którą znajdziemy w marchwi, batatach, dyni, szpinaku, sałatach, liściach buraka, papryce, odpowiada m.in. za regulację wzrostu komórek naskórka oraz wpływa pozytywnie na regenerację skóry.

Witamina E, zawarta głównie w produktach pochodzenia roślinnego (nasionach słonecznika, dyni, sezamie, migdałach, orzechach włoskich, zarodkach pszenicy, pestkach winogron), chroni warstwę tłuszczową naskórka, wspomaga leczenie następstw działania promieniowania UV, nawilża, wygładza, a w połączeniu z witaminą C, której bogatym źródłem jest czerwona papryka, natka pietruszki, kiwi, żurawina, truskawki, stanowi także przeciwutleniacz, który ma za zadanie pozbyć się wolnych rodników.

Warto uwzględnić także w diecie potrawy bogate w koenzym Q10 – to on opóźnia proces starzenia się skóry. Możemy znaleźć go w kiełkach pszenicy, roślinach strączkowych i rybach.   

Z kolei za odpowiednie nawilżenie skóry odpowiada prawidłowa ilość kwasów omega-3 i -6. Można je znaleźć w rybach, tranie, olejach roślinnych m.in.: słonecznikowym, wiesiołkowym i kukurydzianym, żółtku jaja czy nasionach soi.

W jaki jeszcze sposób zadbać o nawilżenie skóry?

Warto pamiętać, że podstawą naszej pielęgnacyjnej diety powinna być woda. Jej brak naturalnie wywołuje wysuszenie i odwodnienie skóry. Absolutne minimum dla naszego organizmu to 2l wody w ciągu dnia. Zadbajmy również, aby spożywać wodę średniozmineralizowaną, co najmniej kilka razy w tygodniu – w ten sposób poza płynami dostarczymy również dodatkowej dawki składników mineralnych.

Jak sprawdzić, czy zmiana diety przynosi efekty? Kiedy możemy się ich spodziewać?

Stosując się do wyżej wymienionych wskazówek dotyczących diety, można zauważyć pierwsze efekty już po trzech tygodniach. Cera nie będzie miała szarego odcienia, będzie bardziej sprężysta, promienista oraz lepiej nawilżona.

Trzeba pamiętać, że na to jak nasza cera będzie wyglądała po 40 r.ż. pracujemy już teraz. Dobrze zbilansowana, bogata we wspominane składniki dieta działa zarówno tu i teraz jak i profilaktycznie – na przyszłość.  Zadbanie o zdrową dietę dziś to inwestycja - w dobre samopoczucie i zdrowy wygląd.

Ekspert:Zuzanna Wieła
Dietetyk kliniczny w Be Diet Catering, zdrowym cateringu Ewy Chodakowskiej. Ukończyła studia licencjackie na kierunku Dietetyka na Uniwersytecie Przyrodniczym w Poznaniu, studia magisterskie na Warszawskim Uniwersytecie Medycznym, a także liczne kursy z zakresu chorób przewodu pokarmowego. Specjalizuje się w dietach specjalistycznych dla osób z chorobami żołądka i jelit, dietach wegetariańskich i wegańskich a także żywieniu dzieci i młodzieży. Jest pasjonatką zdrowego stylu życia. Z entuzjazmem przeprowadza konsultacje dietetyczne, warsztaty kulinarne połączone z edukacją żywieniową, a także uczy klientów zdrowych nawyków poprzez holistyczne podejście do organizmu.