Mgła mózgowa to dolegliwość, która nie jest oczywistą diagnozą. Warto zagłębić się w jej temat i przeanalizować pod jej kątem swoje objawy. 

Mgła mózgowa - na czym polega?

Zwolnione obroty naszego umysłu, ciężkość w budowaniu zdań, problemy z zebraniem myśli - to kilka z objawów dolegliwości nazywanej mgłą mózgową. Choć w medycynie nie występuje taki termin, to pojęcie to używane jest już potocznie w środowisku lekarskim. Oficjalnie mówi się o ograniczeniu funkcji poznawczych. W dużym skrócie mamy problemy z kojarzeniem faktów, trudniej przypominają nam się nazwy i tracimy błyskotliwość.

Mgła mózgowa - przyczyny

Kiedyś przypadłość tę wiązano z przemęczeniem, niewyspaniem, osłabieniem organizmu po np. przeziębieniu. Był to etap przejściowy i zdarzający się każdemu. Nie wszystkie dni są idealne, na najwyższych obrotach. Czasami dopada nas rozkojarzenie. Aktualnie jest to jednak przypadłość obserwowana często u osób po przechorowaniu koronawirusa. Dlatego też mgła mózgowa zamienia się często w mgłę pocovidową.

Bezpośrednią przyczyną tych zaburzeń jest skrajny, intensywny stres, który wywołuje u chorego zakażenie koronawirusem. Na pojawienie się mgły mózgowej ma wpływ także niedotlenienie całego organizmu, w tym także mózgu. Atakowanie komórek nerwowych przez koronawirusa potwierdza czasowa utrata węchu i smaku. Koronawirus wpływa także zagęszczenie krwi - to z kolei powoduje, że jej krążenie jest utrudnione. 

Mgła mózgowa - czy jest się czym martwić?

Dyskomfort powodowany przez mgłę mózgową jest na szczęście tymczasowy. U większości osób przechodzi, najdłużej utrzymując się do maksymalnie 3 miesięcy. Mgła mózgowa to uporczywy, nieprzyjemny stan. Nie jest jednak groźny dla zdrowia ani życia. 

Mgła mózgowa - jak sobie z nią radzić?

Recepta na wiele z dolegliwości mgły mózgowej jest raczej prosta. Na poprawę koncentracji i skupienia zalecany jest spacer aby dotlenić organizm. Ważne jest, by prowadzić jak najbardziej higieniczny tryb życia: jeść pełnowartościowe i zdrowe jedzenie, zadbać o dobrą jakość snu, regularnie uprawiać sport. Często by pozbyć się denerwujących dolegliwości wystarczy podkręcić krążenie - chodzenie przez 8-10 minut po schodach powinno pomóc. W diecie zadbajmy o dostarczanie witaminy B12 zawartej w rybach. Przeciwutleniacze, które wzmacniają pamięć znajdziemy w warzywach, owocach, pełnowartościowych produktach oraz orzechach. Węglowodany nie będą Twoim sprzymierzeńcem. W wyciszeniu i powrocie do koncentracji pomoże trening uważności, krótka medytacja czy 5 minut z zamkniętymi oczami na balkonie,