Kwas foliowy spotkamy w aptekach pod wieloma nazwami: witamina B9 lub B11, folian lub folacyna, a także witamina M. 

Kwas foliowy - co do właściwie jest? 

Kwas foliowy to witamina, bez której nasz organizm nie jest w stanie poprawnie funkcjonować. Jego niedobory są najgroźniejsze dla kobiet w ciąży. Witamina ta bez problemu rozpuszcza się w wodzie, ma jasnożółty kolor i można dostarczać ją wraz z pożywieniem. Występuje ona w tkankach wielu roślin. Kwas foliowy odkryto i wyizolowano badając liście szpinaku. Stąd jego nazwa: folium po łacinie oznacza liść. 

Witamina B12 - skutki niedoboru i zwiększonego spożywania 

Kwas foliowy nierozerwalnie związany jest z poziomem witaminy B12. By przemienił się w związek aktywny i działał na nasz organizm musimy dostarczyć odpowiednią ilość właśnie tej witaminy. Jej nadmiar jak i niedobór szkodliwie wpływa na wchłanianie kwasu foliowego. 
Jeżeli dostarczymy do naszego organizmu zbyt dużą ilość kwasu foliowego możemy tym także sobie zaszkodzić i ukryć braki witaminy B12. 

Witamina B12 w naszym organizmie  odpowiedzialna jest za wsparcie wytwarzania czerwonych krwinek, optymalne funkcjonowanie serca, jak również układu nerwowego i mózgu. 

Niedobór witaminy B12 może powodować bardzo poważne konsekwencje: zmniejszenie wydolności mózgu, a nawet uszkodzenie nerwów. Niedostateczna ilość witaminy B12 to także ryzyko wystąpienia niedokrwistości. Jeżeli borykasz się z przewlekłym osłabieniem, zmęczeniem, problemami z koncentracją - koniecznie zbadaj poziom witaminy B12. 

Kwas foliowy - gdzie występuje?

Kwas foliowy możemy dostarczać dzięki zbilansowanej diecie. Warto spożywać więc:

  • szpinak i jarmuż, 
  • awokado
  • brokuły i kalafior, 
  • cytrusy, 
  • jaja i wątrobę wołową. 

W sklepach znajdziemy też wiele produktów wzbogaconych o kwas foliowy, między innymi płatki śniadaniowe czy owsiane, pieczywo czy mąki.

Niedobory kwasu foliowego - przyczyny i objawy

Niedobór kwasu foliowego potrafi być bardzo szkodliwy. Najgroźniejszymi powikłaniami spowodowanymi niedoborem są:

  • osteoporoza, 
  • choroby układu krążenia (serca), 
  • niedokrwistość. 

Braki kwasu foliowego są najbardziej dotkliwe dla kobiet w ciąży. Jego niedostateczna ilość może powodować upośledzenia układu nerwowego u dziecka. 

Skąd bierze się niedobór kwasu foliowego?

Jest kilka głównych przyczyn: 

  • nieodpowiednia dieta - pamiętajmy o spożywaniu świeżych owoców i warzyw, nie gotujmy ich za długo,
  • problemy z wchłanianiem kwasu foliowego w organizmie, 
  • problemy z wątrobą,
  • nałogi, takie jak alkoholizm czy uzależnienie od tytoniu, 
  • bardzo duże zapotrzebowanie (np. w czasie ciąży),
  • duża utrata kwasu foliowego (przy chorobach krwi).

Uwaga! Uważajmy także na nadmierne spożycie kwasu foliowego. Może on zamaskować niedobór witaminy B12, co spowoduje wyniszczanie układu nerwowego. 

Kwas foliowy przed ciążą i w jej trakcie

Kwas foliowy dla wielu z nas równa się byciem w ciąży. Oczywiście, gra on ogromną rolę w prawidłowym rozwoju i wzroście małego człowieka. Pamiętajmy jednak, że odpowiedni poziom kwasu foliowego jest tak samo ważny przed zajściem w ciążę. 
Kobiety, które pragną stać się mamami także zostaną poproszone przez lekarza rodzinnego o suplementację kwasu foliowego. Najczęściej jest to dawka 0,4-0,6 mikrograma kwasu foliowego od około 3 miesięcy przed zaplanowanym momentem zajścia w ciążę. Dzięki temu możemy uchronić nasze przyszłe dziecko przed najgroźniejszymi:

  • wadami cewy nerwowej, 
  • problemami z rozszczepem kręgosłupa, 
  • dysfunkcjami narządów wewnętrznych oraz problemami z układem nerwowym, 
  • wystąpieniem spektrum autyzmu.

Kiedy przyjmować kwas foliowy: rano czy wieczorem?

Warto zapamiętać, że pora dnia nie powinna mieć wpływu na poziom wchłaniania się witaminy B9. Czasami możemy spotkać się z zaleceniami, by suplementować ją rankiem. Nie jest to jednak bardziej zasadne w świetle nauki. Ważne natomiast, aby kwas foliowy suplementować w ogóle!

Kwas foliowy dla mężczyzny

Witamina B9, czyli kwas foliowy jest równie ważny dla płci męskiej. Odpowiedni poziom kwasu foliowego tyczy się w szczególności panów, którzy planują niebawem stać się rodzicem. Witamina B9 jest odpowiedzialna za poprawę jakości nasienia, dzięki czemu szybsze zajście w ciąże jest bardziej prawdopodobne. Dodatkowo warto także suplementować cynk, który także pomoże zwiększyć ilość plemników. 

Homocysteina - co to jest? Jak obniżyć jej poziom?

Kwas foliowy jest szalenie ważny w procesie regulowania homocysteiny. Jest to aminokwas, którego za wysoki poziom potrafi wywołać zaburzenia w działaniu komórek. Niski i średni poziom homocysteiny chroni nas przed problemami z sercem i układem naczyniowym. Jego wysoki poziom u kobiet w ciąży może przyczyniać się do poronień. 

Kwas foliowy to witamina niesamowicie ważna. Istotne jest, aby sumiennie go suplementować. Niezależnie, czy planujemy dziecko, czy jesteśmy w ciąży - dbajmy o odpowiedni poziom kwasu foliowego w organizmie.