Latem wybierajmy dania, które wspomogą system termoregulacji. Powinny być zdrowe i odpowiednio zbilansowane, aby nasz organizm otrzymywał dokładnie to, czego potrzebuje. Co w takim razie powinno znaleźć się na naszym talerzu?

Nawadnianie to podstawa

Wysoka temperatura na zewnątrz jest równoznaczna z większą potliwością naszego ciała. Nawet jeśli nie czujemy pragnienia to warto mieć pod ręka butelkę niegazowanej wody i systematycznie wypijać po kilka łyków. Nasze podstawowe zapotrzebowanie to 1,5-2 litry płynów dziennie, ale latem zdecydowanie ono wzrasta. Oprócz wody możemy pić również napary ziołowe, zieloną herbatę, czy soki owocowe dobrej jakości. Unikajmy zaś mocnej kawy i czarnej herbaty oraz gazowanych napojów o dużej zawartości cukru lub sztucznych słodzików, które nie dość że odwadniają to dodatkowo jeszcze zakwaszają organizm.

Posiłki na bazie warzyw z dodatkiem białka

Warzywa w wakacyjnych posiłkach mogą stanowić nawet 80% zawartości naszego talerza. Warto wykorzystać fakt, że latem te hodowane w Polsce są najsmaczniejsze i mają wtedy największą dawkę witamin i soli mineralnych. Warzywa o właściwościach alkalizujących mają pH na poziomie 7-10 i są to: ogórek, cukinia, pomidor, marchewka, kapusta, brokuł, jarmuż i seler. Aby posiłek był jednocześnie pełnowartościowy i sycący potrzebne jest w nim jeszcze białko, np. w postaci chudych gatunków mięs, dobrej jakości ryb, czy w wersji wegetariańskiej np. z dodatkiem tofu lub tempehu.

Ochładzający nabiał

- Fermentowane produkty mleczne jak: kefir, maślanka, zsiadłe mleko, czy jogurt są nie tylko źródłem białka i świetnie gaszą pragnienie, ale mają również właściwości ochładzające. Wybierajmy te o niskiej zawartości tłuszczu, bez dodatku cukru czy soli. Możemy je pić samodzielnie, jak również w formie koktajli ze zmiksowanymi owocami, pestkami i orzechami. W takiej formie stanowią już zdrową i pełnowartościową przekąskę. W wersji wytrawnej, z warzywami i ulubionymi ziołami oraz dodatkiem gotowanych jajek czy krewetek stworzą smaczne i sycące danie na obiad lub kolację – podpowiada Natalia Chybzińska, dietetyk, catering dietetyczny Kukuła Healthy Food.

Owocowe orzeźwienie

Na okolicznych bazarkach znajdziemy teraz mnóstwo sezonowych owoców, które tak jak i w przypadku warzyw latem są najsmaczniejsze i mają najwięcej wartości odżywczych. Do owoców z odczynem zasadowym zaliczamy: truskawki, morele, brzoskwinie, borówki, banany, winogrona, jabłka, gruszki, arbuzy, melony, mango i kiwi. Warto też wspomnieć, że najbardziej zasadowym owocem jest cytryna, pomimo swojego kwaśnego smaku, dlatego dodawajmy jej sok do wody, a także zakwaszajmy nią chłodniki, surówki i sałatki.

Lody dla ochłody – tak, ale z dobrej jakości składników

Jeżeli masz ochotę na lody, warto poświęcić chwilę na ich własne przygotowanie. Domowe lody nie mają w sobie tak dużo cukru i tłuszczu. Jeżeli zdecydujemy się na przygotowanie sorbetu ze zmiksowanych owoców, będziemy mieć pewność, że są zdrowe i dostarczą nam ochłodę wraz z dawką witamin. 

Sprawdź też: