Chrom - garść podstawowych informacji 

To jeden z pierwiastków niezbędnych do odpowiedniego funkcjonowania całego organizmu. Choć w naszym ciele znajduje się go jedynie około 6 miligramów, to jest on niezbędny do zachodzenia wielu etapów składających się na przemianę materii. Jego odpowiednia ilość ma także wpływ na odpowiedni poziom cholesterolu i wykazuje właściwości wyciszające. 
Jego najważniejsza funkcja to jednak aktywowanie produkcji insuliny w trzustce. Dzięki temu chroni przed cukrzycą typu drugiego, regulując poziom glukozy we krwi. Chrom sprawdzi się więc w leczeniu problemów z poziomem cukru w organizmie. 

Chrom a odchudzanie

W większości suplementów, które stosujemy, by wspomóc odchudzanie znajdziemy właśnie chrom. Dzięki regulacji poziomu cukru we krwi, chrom pomaga hamować apetyt na słodycze i niweluje napady tzw. “wilczego głodu”. Dodatkowym wsparciem w utracie masy ciała jest przyspieszenie spalania tłuszczów przez chrom. Badania wykazują jednak, że ogólnodostępne tabletki z chromem nie zawsze okazują się skuteczne. 

Zobacz też:Oznaki niedoboru magnezu w organizmie - to powinno Cię zaniepokoić ->>

Chrom - ryzyko niedoboru

Dorośli w ciągu doby powinni przyjmować dziennie około 0,1 miligrama chromu dziennie. Jeśli jesteś osobą bardzo aktywną i regularnie uprawiasz sport, zadbaj o dostarczanie pierwiastka w zwiększonej ilości. Bez obaw, wystarczy jednak, że Twoja dieta będzie różnorodna i zbilansowana, by w organizmie nie zabrakło chromu. Na niedobór składnika powinny uważać osoby, które stosują restrykcyjne diety, mają problemy z układem pokarmowym lub zbyt często spożywają alkohol.

Objawy niedostatecznej ilości chromu w organizmie mogą przejawiać się:

  • drażliwością, wahaniami nastroju, a nawet lękami,
  • zwiększonym zmęczeniem,
  • męczącymi bólami głowy,
  • wypadaniem włosów i łamliwością paznokci,
  • problemami z odpowiednim poziomem cholesterolu oraz cukru we krwi. 

Chrom - jak wspomóc jego przyswajanie?

Jak każdy składnik potrzebny do funkcjonowania naszego organizmu, chrom także “lubi” się z niektórymi dodatkami bardziej. Jeśli zależy Ci na maksymalnym wykorzystaniu dostarczanego chromu, wzbogać swoją dietę o produkty bogate w witaminę C. Pierwiastek będzie trudniej przyswajalny, jeśli w ciągu dnia będziemy spożywać dużo cukrów prostych (w owocach), lub niezdrowe tłuszcze (w przekąskach i fast foodach). 

Chrom - gdzie znajdziemy go w pożywieniu?

Zapotrzebowanie na chrom z łatwością zapewnisz zbilansowaną dietą. Na popołudniowe posiłki wybieraj kasze połączone z chudym mięsem lub rybami. Idealnym daniem na śniadanie będzie natomiast owsianka (zapiekana smakuje jeszcze lepiej), lub drożdżowe, pełnoziarniste pieczywo. Swoje dania uzupełniaj zielonymi warzywami, takimi jak brokuły, groszek, szpinak, posypując wszystko ziołami. Jeśli planujesz upiec słodkości, wybierz przepis, który ma w sobie prawdziwe kakao - to doskonałe źródło chromu