Biotyna to niemal eliksir, który pomaga zachować między innymi nasze włosy w bardzo dobrej kondycji. 

Co to jest biotyna? 

Z biologicznego punktu widzenia biotyna to związek organiczny, który zawarty jest w produktach zwierzęcych, jak i rodzinnych. Witamina doskonale rozpuszcza się w wodzie. To substancja, która bierze udział w wielu innych reakcjach zachodzących w naszym organizmie. Z tego właśnie powodu niedobór biotyna może mieć znaczące konsekwencje.

Właściwości biotyny

Najważniejszą cechą biotyny jest jej niezbędna rola w prawidłowym funkcjonowaniu całego organizmu. Jest witaminą należącą do grupy B - budują one i wpływają na funkcjonowanie komórek skóry, paznokci i włosów. Biotyna jest także kluczowym składnikiem podczas budowy protrombiny, która jest bardzo istotna podczas krzepnięcia naszej krwi. Jeżeli cierpimy na problemy tarczycowe, biotyna na pewno wesprze pracę tego organu. 

Sprawdź też:

Biotyna: gdzie występuje? Jaka biotyna najlepsza?

Biotyna to witamina, która dość powszechnie występuje w pożywieniu. Jeżeli spożywamy produkty odzwierzęce, sporą ilość biotyny znajdziemy w wątrobie oraz jajkach (szczególnie żółtkach). Dla miłośników produktów mącznych polecamy włączenie do diety mąki pełnoziarnistej, ryżowej, czy sojowej. Wśród warzyw, najwięcej biotyny posiadają w sobie: pomidory, szpinak i marchew. Warto pamiętać także o orzechach, takich jak migdały czy włoska odmiana.

Mimo, że biotynę w łatwy sposób można suplementować, my zachęcamy do uzupełniania jej bogatą dietą. 

Niedobór biotyny: objawy, ile biotyny dziennie spożywać? 

Objawy niedoboru biotyny zauważymy samodzielnie, widząc oznaki na skórze. Znakami rozpoznawczymi są przesuszenia, podrażnienia oraz problemy z występującymi stanami zapalnymi. Nasza skóra w czasie niedoborów biotyny może także tracić blask i przybierać szary odcień. Objawy te można pomylić nawet z łuszczycą. Niedobór biotyny zauważymy także na paznokciach. Staną się one cienkie i dość kruche. Nasze włosy natomiast staną się suche i zaczną o wiele bardziej wypadać. 

Zobacz również:

Nieoczywistym objawem niedoboru biotyny jest natomiast problem z podwyższonym poziomem cholesterolu. Wtedy także mogą pojawić się mniej zauważalne problemy typu wzmożona senność i brak skupienia. W skrajnych przypadkach niedobór biotyny odczuwalny jest także w mięśniach, które zaczynają boleć i mrowić. 

Biotyna na włosy

Biotyna to także jeden z kluczowych składników budujących włosy. Jest odpowiedzialna za ich dobrą kondycję. Biotyna odpowiada za funkcjonowanie macierzy włosa, która to decyduje o jego sprężystości i ilości keratyny. Biotyna reguluje także metabolizm skóry na naszej głowie. Odpowiednia ilość witaminy wspomaga funkcjonowanie korzenia i całego włosa. Jeżeli chcemy, by struktura naszego włosa wzmocniła się keratyną - istotna jest suplementacja biotyny.

Biotyna to bardzo ważna witamina, która pełni dużą rolę w zachowaniu najlepszej kondycji naszych paznokci, skóry, a przede wszystkim włosa. Ważne, by dbać o jej odpowiedni poziom, szczególnie w miesiącach jesienno-zimowych, kiedy dostępność świeżych warzyw jest bardziej utrudniona.