Szybkie tempo życia powoduje, że nasz umysł może dostać zadyszki. Zwłaszcza jesienią, kiedy w pamięci mamy jeszcze błogie wakacyjne lenistwo. Jak wrócić do gry i poprawić swoją efektywność w naturalny sposób? Oto sposoby na na poprawę pamięci i koncentracji.

1. Przede wszystkim jedz regularnie

Wielu z nas zdarza się lekceważyć tę zasadę, a jest to jeden z najważniejszych punktów codziennego dbania o zdrowie – regularność.
Dzięki temu pobudzamy metabolizm, dostarczamy naszemu organizmowi wartości odżywczych o stałych porach, a uczucie głodu nie rozprasza nas i nie odciąga od ważnych zadań. Najlepiej postawić na 4-5 małych posiłków dziennie spożywanych średnio co 3-4 godziny. Dzięki temu zapobiegniemy spadkom glukozy we krwi.

2. Pij wodę

Zdarza Ci się przez cały dzień nie wypić nawet szklanki wody? Błąd!
Woda jest kluczowa dla funkcjonowania całego organizmu, korzystnie wpływa na koncentrację i procesy uczenia się, poprawia metabolizm. Uczucie pragnienia już świadczy o odwodnieniu, dlatego to takie ważne, by do niego nie dopuścić. Zawsze miej przy sobie butelkę wody mineralnej niegazowanej!

3. Pamiętaj o witaminach i minerałach

Szczególnie witaminy z grupy B korzystnie wpływają na pamięć i koncentrację. Znajdziesz je m.in. w rybach, drobiu, jajach, warzywach zielonych i kiełkach.
W przypadku poprawy pamięci doskonale sprawdzają się produkty bogate w witaminę B6, z których powstaje serotonina – związek wspomagający pracę układu nerwowego, nazywany często hormonem szczęścia. Witaminę B6 znajdziesz m.in. w kaszy gryczanej, czerwonej papryce, szpinaku, kapuście, produktach zbożowych, awokado i w orzechach.

Należy również pamiętać o minerałach: magnezie, żelazie i cynku. Magnez bierze udział w procesie przewodzenia impulsów nerwowych w tkance mózgowej. Znajdziesz go w orzechach i gorzkiej czekoladzie. Żelazo zapewnia odpowiednie dotlenienie mózgu, jego niedobór może być przyczyną trudności w nauce i koncentracji. Doskonałym źródłem żelaza są m.in. soja, ciecierzyca i kakao. Cynk natomiast odpowiada za prawidłowy stopień koncentracji i procesy zapamiętywania -  znajdziesz go m.in. w brokułach i pomidorach.

Przeczytaj: Jak przyjmować magnez, aby naprawdę działał? 7 najważniejszych zasad ->>

4. Jedz nienasycone kwasy tłuszczowe

Znajdziesz je w orzechach i rybach morskich, np. w łososiu.
Kwasy omega-3 są niezwykle ważne dla zdrowia i wydajności organizmu. Zapobiegają schorzeniom układu nerwowego, poprawiają krążenie i wspomagają pracę mózgu.
Znajdziesz je także w oleju lnianym lub oliwie z oliwek, które warto dodawać do domowych sałatek.

Zobacz również:

5. Bądź aktywny

Aktywność fizyczna dotleni mózg, pozwoli oderwać się od obowiązków i skupić na rozruszaniu ciała. Jest niezbędna i kluczowa dla każdego organizmu! Znajdź czas 2-4 razy w tygodniu na trening dostosowany do Twoich możliwości. Żeby osiągnąć najlepszy możliwy efekt ćwiczeń, najlepiej skonsultuj się ze specjalistą. Ruch to podstawa – zwłaszcza, gdy na co dzień wykonujesz pracę biurową.   

6. Zadbaj o odpoczynek

Bardzo ważna jest także odpowiednia ilość snu i czas na odpoczynek. W zależności od wieku powinniśmy spać średnio od 6 do 10 godzin dziennie.
Brak snu wyniszcza mózg, utrudnia koncentrację i powoduje problemy z pamięcią. Dlatego to takie ważne, żeby dać sobie czas na odpoczynek i regenerację mózgu. Bez odpoczynku nie ma efektywności – zarówno w szkole, jak i w pracy.  

Przeczytaj: Sprawdzone sposoby na bezsenność. Prześpij całą noc! ->>

Doskonała pamięć i koncentracja są niezbędne dla efektywnej pracy i nauki w szkole. Zastosowanie w codziennym życiu tych 6 zasad pozwoli ci raz na zawsze pożegnać się z ciągłym rozproszeniem i uczuciem zmęczenia. Już dziś zadbaj o odpowiednią dietę, aktywność fizyczną i regenerację – dzięki temu nie tylko przestaniesz czuć się zmęczony, ale również na nowo zyskasz satysfakcję z nauki i pracy.