Problemy ze snem są często odpowiedzialne za gorszą jakość codziennego funkcjonowania i obniżone samopoczucie. 

Co to jest faza REM?

Nasz sen dzieli się na dwie fazy: NREM i REM. To właśnie w tej drugiej - fazie REM, nasze gałki oczne zaczynają bardzo szybko się ruszać pod powiekami. Wtedy nasze ciało całkowicie się rozluźnia. W tej fazie docierają do nas obrazy i sny. Faza ta trwa zaledwie około 15 minut i następuje cyklicznie po każdej fazie NREM, która trwa około 90 minut. Taki cykl w podczas naszego snu nocnego powtarza się około 4 razy. W fazie NREM nasz organizm zwalnia, powoli wyłączając pewne funkcje - nasz oddech zwalnia, a temperatura ciała obniża się. Wszystko po to, by aktywować się ponownie w fazie REM na kwadrans. 

Fazy snu i ich znaczenie

Dostosowanie swojego wybudzania się do faz snu może dużo zmienić w naszym życiu. Budząc się w fazie NREM, gdy nasze ciało spowalnia i organizm wycisza funkcje powoduje, że wstajemy ospali i zmęczeni, mimo że spaliśmy wiele godzin. W tym wypadku “wejście” w nowy dzień z przytupem stanowi nie lada problem. O wiele lepiej ocknąć się ze snu w fazie REM. Jest to trudniejsze, bo te okresy trwają jedynie 15 minut. Obudzenie się w tej fazie pozwala jednak rozpocząć dzień w pełni wypoczętym i gotowym do wyzwań. 

Sprawdź także:

Jak długo powinna trwać faza snu głębokiego?

Teoretycznie, faza REM może trwać od 5 do 30 minut. Oczywiście najlepiej, by trwała jak najdłużej! W tej fazie wiotczeją nam mięśnie, a nasz umysł przyswaja najwięcej informacji, które dotarły do nas podczas całego dnia. Nasz organizm stara się, by jakość snu była najlepsza, jednak często wpływ na to ma genetyka czy nasze predyspozycje. 

Faza snu REM - wskazówki, jak ją wydłużyć

  1. Sport to zdrowie - także w kontekście snu. Postaraj się, by codziennie znaleźć choć 20 minut na rozruch. Nie ćwicz jednak bezpośrednio przed snem. Spowoduje to, że zbyt mocno pobudzisz organizm i efekt będzie przeciwny.

  2. Alkohol to wróg dobrej jakości snu. Po lampce wina możesz czuć się senna, jednak to tylko złudzenie. W rzeczywistości wysokoprocentowe napoje jedynie zakłócają sen. To samo tyczy się papierosów i napojów z kofeiną.

  3. Leżysz w łóżku jednak sen nie przychodzi? Wstań! Najlepiej postaw wtedy na chwilę relaksu - rozdział ulubionej książki, kilka kojących piosenek, moment medytacji.

  4. Wieczorna rutyna to klucz do sukcesu. Brzmi nudnie i nieciekawie. Zapewniamy jednak, że codzienne rytuały, takie jak kąpiel, świeży ręcznik, masaż twarzy ulubionym kremem, pozwolą Ci szybciej zasnąć. 

  5. Przemyśl wymianę poduszki. One także się zużywają, jeżeli na swojej poduszce śpisz więcej niż kilkanaście miesięcy możesz powoli myśleć nad jej wymianą.