O pięciu najczęstszych powodach, które uniemożliwiają osiągnięcie wymarzonej sylwetki mówi trenerka personalna i instruktorka fitness Dorota Bałkańska-Kalita.

Kluczem do osiągnięcia efektów podczas odchudzania jest kompleksowe podejście do swojego ciała. Bo na proces odchudzania ma wpływ bardzo wiele kwestii. Wśród nich istotna jest dieta, aktywność fizyczna, ilość snu, gospodarka hormonalna, a nawet ekspozycja na stres. Sprawdź, jakie mogą być przyczyny tego, że nie chudniesz?

Kompleksowe badania

Zdarza się, iż aktywność fizyczna nie przynosi odpowiednich rezultatów, wtedy gdy mamy problemy ze zdrowiem. Zaburzona gospodarka hormonalna, w tym problemy z tarczycą czy insulinooporność to tylko jedne z wielu przyczyn, które spowalniają efekty odchudzania, a niezdiagnozowane mogą mieć poważne konsekwencje.

Wykonywanie regularnych badań jest ogromnie ważne dla naszego zdrowia. Jeśli problem zostanie zdiagnozowany, to lekarz zaleci wprowadzenie odpowiednich zmian w stylu życiu oraz farmakoterapię, która pozwoli poczuć się lepiej i zwiększyć szansę na osiągnięcie efektów zdrowego stylu życia - wyjaśnia trenerka personalna i instruktorka fitness Dorota Bałkańska-Kalita.

Dlaczego nie chudniesz? - nierealne cele

Najczęstszym problemem, który pojawia się na drodze do wymarzonej sylwetki, jest nastawienie na szybkie, nierealne efekty, a ich brak powoduje szybkie zniechęcenie. Zbyt częste ważenie się, porównywanie z innymi, może wpływać na złe samopoczucie i prowadzić do frustracji. Każdy organizm jest inny, jedni chudną 5 kilogramów w ciągu miesiąca, drugim zajmuje to dłużej. Należy pamiętać, że odchudzanie wymaga czasu i cierpliwości, dlatego cele muszą być realne. Jeśli nie masz odpowiedniej wiedzy w tym zakresie, warto udać się do trenera personalnego czy dietetyka, którzy mają do-świadczenie i pomogą ustalić realne cele.

Swoich klientów w pierwszej kolejności zachęcam, aby zastanowili się, dlaczego chcą schudnąć i co spowodowało, że zadecydowali, aby ich ciało wyglądało inaczej. Być może odpowiedź na te pytanie wydaje się być oczywista, ale każdy z nas powinien przeprowadzić ze sobą taki wewnętrzny dialog. A dalej warto, aby był dla siebie wyrozumiały i akceptował to, że są dni, w których ma mniej siły lub dopuszcza się złamania diety - mówi trenerka.

I dodaje:

Zobacz również:

W odchudzaniu i uprawianiu aktywności fizycznej chodzi przede wszystkim o zdrowie. Spadek wagi jest tylko czynnikiem pobocznym, acz rozumiem, że pożądanym.

Obsesyjne liczenie kalorii!

Czy liczenie kalorii jest kluczowe w odchudzaniu? Otóż okazuje się, że wcale nie, a wręcz może zaszkodzić i doprowadzić do obsesyjnych nawyków. Zapotrzebowanie kaloryczne nie jest stałe, każdego dnia ma na nie wpływ bardzo wiele czynników - takich jak gospodarka hormonalna, proces trawienia, jakość snu, czy poziom stresu. Ważniejsze od ilości spożywanych kalorii, jest to skąd one pochodzą.

- Warto zastanowić się nad tym, co dostarczamy do swojego organizmu. Nasze posiłki powinny być zróżnicowane, bogate w witaminy, wartości odżywcze i co najważniejsze mają nam smakować. Kiedy jemy coś, na co nie mamy ochoty, automatycznie jesteśmy na przegranej pozycji, ponieważ „dieta” staje się męczarnią i ciężko w niej wytrwać. Nie sztuką jest przetrwać miesiąc pełen wyrzeczeń, po którym łatwo wrócić do starych nawyków. Sztuką jest zmienić chwilową dietę, na zdrowy styl życia - tłumaczy trenerka.

Nie wysypiasz się

Odchudzanie kojarzy się głównie z połączeniem diety i aktywności fizycznej. Jednak nie wszyscy wiedzą, że sen ma również ogromne znaczenie w walce o piękne ciało.

- Jak wskazują wyniki badań, zbyt mała ilość snu zakłóca gospodarkę hormonalną. W konsekwencji czego dochodzi do spadku leptyny, czyli hormonu odpowiedzialnego za hamowanie apetytu oraz wzrasta poziom greliny, który odpowiada natomiast za zwiększenie apetytu. Przekłada się to bezpośrednio na większą liczbę spożywanych kalorii w ciągu dnia. Dodatkowo podczas snu nasze ciało ma szanse się zregenerować, co jest kluczowe dla prawidłowego funkcjonowania organizmu. Powinniśmy spać minimum 6-7 godzin dziennie.

Brak aktywności fizycznej

W zdrowym ciele, zdrowy duch. Dlatego warto zadbać o odpowiednią ilość ruchu w ciągu dnia. Aktywność fizyczna wpływa pozytywnie nie tylko na wygląd ciała, ale również na komfort psychiczny, który przekłada się na lepsze samopoczucie.

- Nie każdy musi chodzić na siłownie. Ważne, aby aktywność fizyczna była dostosowana zarówno do potrzeb, jak i możliwości danej osoby. Warto wybierać treningi, które sprawią nam przyjemność. Dzięki temu łatwiej zmotywować się do systematycznych ćwiczeń. Regularność jest kluczowa w osiąganiu każdego celu - podsumowuje trenerka Dorota Bałkańska-Kalita.

Przepis na efektywne odchudzanie? Poznaj najczęściej popełniane błędy i sprawdź, czy nie dotyczą czasem właśnie Ciebie. Wyznacz sobie realne cele, zaakceptuj siebie i to, co robisz dla poprawy swojego zdrowia, po czym zacznij działać. Pamiętaj o odpowiedniej długości snu i bądź dla siebie wyrozumiała.

Ekspert: Dorota Bałkańska-Kalita (Dorota Trenuje):

Trenerka i instruktorka fitness z wieloletnim doświadczeniem. Kobieta - wulkan energii. Ukończyła kurs trenera personalnego oraz liczne szkolenia m.in. z DEEPWORK-u, ketla, pilatesu, treningu funkcjonalnego i siłowego.
Zajmuje się treningami indywidualnymi - stacjonarnie i online. Prowadzi również zajęcia grupowe, takie jak: sztangi, zdrowe plecy, stretching, sześciopak czy functional workout, podczas których zaraża energią swoich podopiecznych.
Mieszka w Łodzi. Prywatnie spełnia się jako mama dwóch wspaniałych urwisów.

IG: https://www.instagram.com/dorota_trenuje/